Unngikk streik i private barnehager

Mette Henriksen Aas (Fagforbundet), Terje Skyvulstad (Utdanningsforbundet) og Trond Ellefsen (Delta) signerte protokollen hos Riksmekleren. (Foto: Kjetil Vevle)

Fagforbundet, Utdanningsforbundet, Delta og PBL (Private Barnehagers Landsforbund) kom mandag kveld til enighet om pensjon.

29.08.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 09.09.2016

Tariffplakat til å henge opp på arbeidsplassen

– Vi er glade for at vi klarte vi å unngå streik. Vi mener dette er en god løsning på en vanskelig sak. I påvente av en varig ordning, har ca 1700 ansatte i private barnehager en innskuddspensjon. Fra 20. september 2016 skal nye medlemmer i PBL tilknyttes dagens ytelsesordning. Innskuddspensjonen som en overgangsordning er nå begrenset til 1. mai 2018. Hvis partene ikke er kommet til enighet om en ny pensjonsordning innen den datoen overføres alle automatisk til ytelsespensjonsordningen, sier Fagforbundets forhandlingsleder, Mette Henriksen Aas.

– Med tanke på hvor langt fra hverandre partene sto, er vi godt fornøyde med denne løsninga, som nå skal ut på uravstemning blant medlemmene, sier Henriksen Aas.

Godt økonomisk resultat

– Det er et godt økonomisk resultat for Fagforbundets medlemmer i PBL-barnehager. Lønnstilleggene i dette oppgjøret er innenfor rammen av KS-oppgjøret på 2,4 prosent, noe som betyr minst 6000 kr i året, og er sammenlignbart med resultatet for barnehagene i offentlig sektor, sier Henriksen Aas.

Tilleggs- og videreutdanning

Ansatte i stillinger i kategori fagarbeider eller i ulike stillinger med krav om høyskoleutdanning, herunder styrer med godkjent utdanning og som har relevant tilleggs-/videreutdanning tilsvarende 60 studiepoeng (20 vekttall) eller fagskole ett års varighet har gått opp til 16000,- pr år i tillegg til minstelønn (se protokoll).

Uravstemning

– Partene har vært løsningsorienterte, og vi er veldig fornøyde med at vi har stått sammen med Utdanningsforbundet og Delta, sier Henriksen Aas.

PBL sin tariffavtale representerer 1760 private barnehager. Fagforbundet organiserer ca 8400 av de ansatte.

Fristen for uravstemning er 20. september 2016 klokken 12.00. Fagforbundet oppfordrer medlemmene til å bruke stemmeretten.

Pressehenvendelser:

• Forhandlingsleder Mette Henriksen Aas, 905 73 477