HUK-forhandlingene ferdig

Forhandlinger i hovedoppgjøret 2016 med arbeidsgiverorganisasjonen Virke

Forhandlinger i hovedoppgjøret 2016 med arbeidsgiverorganisasjonen Virke (Foto: Fagforbundet / Nils Fredrik Hansen)

Forhandlingene med Virke for ansatte innen helse, utdanning og kultur (HUK) er ferdig. Nå gjenstår de lokale forhandlingene.

08.09.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 20.10.2016

Fagforbundet forhandler sammen med de andre LO-forbundene og hovedorganisasjonene med arbeids­giver­foreninga Virke om syv lands­overens­komster innen helse, kultur og utdanning.

Fagforbundet

– Partene hadde behov for mer tid og valgte å ta pause i forhandlingene, forteller forhandlingsleder Raymond Turøy fra Fagforbundet.

Arbeidsgiverorganisasjonen Virke organiserer bedrifter og organisasjoner innen ideell virksomhet, handel og service. Dette lønnsoppgjøret gjelder ansatte innenfor helse, utdanning og kultur (HUK-området). HUK-forhandlingene omfatter syv landsoverenskomster (se liste nederst i saken) innen områdene helse, utdanning og kultur. Fagforbundet har i overkant av 3500 medlemmer innenfor disse avtaleområdene.

Ny frist for lokale forhandlinger

De syv landsoverenskomstene det forhandles om er: