Ingen storstreik: Avverget rasering av pensjoner

- Det var avgjørende for oss at vi kom til enighet om pensjoner, der streikeretten slås fast, sier forhandlingsleder Eivind Gran i LO Stat. Her sammen med Spekters direktør Anne Kari Bratten. (Foto: LO Stat)

Fire dagers maraton­mekling er over. LO Stat har sikret forhandlings­retten på pensjon i Norlandias barnehager og Ruter med flere. Også Drammen Scener er i mål.

17.09.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 20.09.2016

– Vi jobber for at ansatte skal gå ut av arbeidslivet med rak rygg og stolthet. Jeg er glad vi fikk gjennomslag i meklingen og unngikk storstreik, sier Eivind Gran, forhandlingsleder i LO Stat.

Les hele pressemeldingen fra LO Stat og Møtebok fra Spekter Område 9

– Det har vært en krevende mekling med store utfordringer, sier forhandlingsleder for Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen.

–Resultatene er til å leve med. Forhandlingsutvalgenes arbeid har vært vært helt avgjørende for resultatet, sier Larsen.

Løsning i Norlandia barnehager

Det er enighet i meklinga mellom LO Stat og Spekter om Norlandia Barnehager. De ansatte får et generelt tillegg innafor ei ramme som er sammenlignbar med resultatene i barnehagesektoren for øvrig.

Pensjon for tariffperioden 2016 –2018 blir en videreføring av ordningen som ble avtalt i mars 2015.

TARIFFPLAKAT NORLANDIA BARNEHAGER TIL Å HENGE OPP PÅ ARBEIDSPLASSEN

Generelle tillegg

Det gis et generelt tillegg på 2,15 % med virkning fra 1. mai 2016. Minstelønnssatsene økes tilsvarende. For fagarbeidere betyr det at minstelønna øker med om lag 7 000 kroner.

Viderefører B-delsprotokoll

Partene er enige om å videreføre gjeldende avtale i tariffperioden 2016 –2018. Kun følgende bestemmelse tas inn i de overenskomster der dette ikke er regulert: «Daglig leder kompenseres for møtevirksomhet med 6 dagers tjenestefri med lønn per år

Partssammensatte utvalg

Det settes ned partssammensatte utvalg vedrørende pensjon, tid til ledelse og vedrørende forskjøvet arbeidstid. Det partssammensatte utvalget vedrørende pensjon skal legge fram sitt arbeid innen 1.januar 2017.

Drammen Scener – enige om arbeidstidsordning

LO Stat og Spekter kom til enighet i meklinga om Drammen Scener 16. september. Kulturarbeiderne fikk god uttelling på lønnsramma med 2,4 prosent tillegg, som i frontfaget. Det gir et generelt tillegg på 10.525 per årsverk, med virkning fra 1. april 2016. Deltidsansatte får et forholdsmessig tillegg.

TARIFFPLAKAT DRAMMEN SCENER TIL Å HENGE OPP PÅ ARBEIDSPLASSEN

Prøveordning på arbeidstid

Fagforbundet har fremforhandlet en prøveordning på arbeidstid som skal gjelde ut tariffperioden. Den skal evalueres innen 1. februar 2018. Ved uenighet bortfaller ordningen når avtaleperioden er over.

Et løft for Union Scene

Etter fusjonen mellom Drammen Teater og Union Scene i 2011 har ikke overenskomsten omfattet ansatte ved Union Scene, som har hatt vesentlig dårligere ordninger. Årets tariffoppgjør gir medarbeiderne på de to arbeidsstedene samme avtalevilkår. Det er viktig for Fagforbundet, og det betyr et skikkelig løft for de ansatte ved Union Scene.

Oppjustert ulempetillegg

Ulempetillegget fikk i år en oppjustering, men partene er enige om at kompensasjon for ulempe/fleksibel arbeidstid vurderes i mellomoppgjøret i 2017.

Les mer om den nye arbeidstidsordningen her

Enighet i Ruter

Partene er enige om en ramme på 2,4 prosent med 0,6 prosent overheng. 0,11 prosent av potten avsettes til individuelle justeringer. Det resterende tillegget gis som et prosentvis tillegg på 2,35 prosent. Tilleggene gis med virkning fra 1. april 2016.

TARIFFPLAKAT RUTER TIL Å HENGE OPP PÅ ARBEIDSPLASSEN

Pensjon

Ansatte i Ruter beholder gjeldende pensjonsordning. Fra 31.12.2016 etableres det en pensjonsordning for nyansatte, som er basert på Lov om innskuddspensjon. Følgende premisser må ligge til grunn:

Kostnadsnivået ved ny ordning skal tilsvare dagens kostnadsnivå på overgangstidspunktet.

• Det tas utgangspunkt i sparing tilsvarende 7 prosent og 15 prosent basert på utregningen i innskuddsordningen.
  • Ingen egenandel.
  • Sparing fra første krone.
  • Forbedret samlet ordning for uføredekning- og forsikring.