Fare for streik blant LHL-ansatte

Jan Davidsen

Jan Davidsen (Foto: Fagforbundet/Trond Isaksen)

Fagforbundet har meldt plassfratredelse for 23 medlemmer i første fase i en eventuell streik blant ansatte i Landsforeningen for Hjerte- og Lungesyke. Det kan bli streik fra 1. februar.

31.01.2017 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 31.01.2017

Den 31. januar er satt av til mekling, og frist for enighet er satt til midnatt. Dersom mekling mellom partene i oppgjøret  ikke lykkes, blir det streik fra arbeidstidens start onsdag 1. februar. Landsforeningen for Hjerte- og Lungesyke (LHL) har hovedkontor i Oslo og klinikker over hele landet. Fagforbundet har rundt 170 medlemmer spredt på disse. Plassfratredelsen for første fase gjelder for to institusjoner og for LHL sitt hovedkontor i Oslo.

Ny overenskomst

Det ble brudd i lønnsforhandlingene mellom Spekter og LO Stat i desember. Bruddet omfatter foruten Fagforbundet, FO, El & It og HK. I tillegg møter UNIO, YS, Akademikerne Helse og NITO/SAN i meklinga. Forhandlingsbruddet skyldes blant annet uenighet om pensjon. På grunn av at LHL meldte seg ut av arbeidsgiverorganisasjonen Virke og inn i Spekter må LHL/Spekter og alle berørte forbund bli enige om opprettelse av ny overenskomst.

Felles streikemøte

Alle fagforeningene som er representert ved LHL står sammen i kravet om videreføring av dagens pensjonsordning,  og dersom det blir streik skal det holdes et felles oppstartsmøte for de streikende.