Streiker for rettferdig pensjon - STREIKEN ER OVER

Håkon Aas og Erik Kristoffer Arnesen (fra venstre) har første streikevakta utenfor LHLs lokaler i Oslo, og er mer enn klare til kamp for en rettferdig pensjon. (Foto: Fagforbundet Oslo / Anna Elisabeth Uran)

Ansatte i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) er i streik! De kjemper for å få beholde en pensjonsordning som er lik for kvinner og menn - og som varer livet ut.

03.02.2017 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 03.02.2017

NB! Streiken er over. Spekter og LO Stat/Fagforbundet kom frem til enighet på ettermiddagen fredag 3. februar og streiken innenfor LHL er dermed avblåst. Vi takker for en flott innsats fra streikeledere, tillitsvalgte og medlemmer!

Les mer om resultatet

LO-Stat og YS brøt meklinga med arbeidsgiverorganisasjonen Spekter sent natt til onsdag 1. februar på spørsmålet om pensjon. Fagforbundet er en del av LO Stat, og klar til å kjempe for

– Vi reagerer på at Spekter krever vi skal godta en pensjonsordning der kvinnene bevisst blir rammet, sier nestleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen.

Fagforbundet vil ha lik pensjon for kvinner og menn livet ut.

LHL-ansatte har i alle år hatt samme pensjonsordning som de offentlig ansatte. Den er lik for kvinner og menn, varer livet ut og sikrer de med full opptjening to tredeler av lønna i pensjon.

Pensjon

Meklinga er en del av lønnsoppgjøret for 2016. I forkant av oppgjøret valgte LHL å bytte hovedorganisasjon fra Virke til Spekter.

Arbeidsgiver fremmet krav om at de ansatte skulle godta en innskuddspensjonsordning der arbeidsgiver sparer fem prosent av lønnen og arbeidstaker to. Pensjonsordningen som er foreslått vil gi utbetaling kun i 15 år. Alle taper på en slik omlegging, og kvinner taper mest.
– Det er helt umulig for Fagforbundet å godta at kvinner i helsesektoren skal utsettes for en urettferdighet som gjør at de risikerer en uforutsigbar alderdom, sier Larsen. Fordi kvinner lever lenger enn menn, ville de med tilbudet fra Spekter måtte klare seg flere år bare med folketrygd.

Se Fagforbundets egen pensjonsekspert, Steinar Fuglevaag, forklare hvorfor pensjonsforslaget fra arbeidsgiver er dårlig for arbeidstakerne!

Arbeidsgiver ga ingenting

Arbeidstakerne i LO og YS mener at det hele og fulle ansvaret for konflikten ligger på arbeidsgiver. Det er de som sitter på nøkkelen til å løse denne konflikten, rett og slett ved å la de ansatte beholde pensjonsordningen sin.
Konflikten omfatter omlag 180 ansatte fordelt på hovedsammenslutningene LO-Stat og YS.

Last ned: Løpeseddel