Brudd for barnehageansatte i Akasia

Jan Davidsen

Jan Davidsen (Foto: Fagforbundet/Trond Isaksen)

Etter avsluttende sentrale forhandlinger er det brudd mellom Spekter/Akasia og LO Stat/Fagforbundet for medlemmer i de tre virksomhetene Akasia Barnehage AS Akasia Eiendomsforvaltning AS og Akasia Kirke og Gravplass AS.

27.03.2017 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 31.03.2017

Forhandlingene mellom LO Stat og Akasia har pågått siden mai 2016 etter at Akasia meldte seg inn i arbeidsgiverorganisasjonen Spekter. Halvparten av barnehagene i Akasia kommer fra PBL-området, mens den andre halvdelen kommer fra KA-området. Medlemmer innen kirke, gravplass og eiendomsforvaltning kommer alle fra KA-området.

Til mekling

Uenighet om pensjon er en sentral og en utløsende faktor for at forhandlinger ikke førte til enighet. I tillegg til Fagforbundet har også Utdanningsforbundet, Delta og Lederne brutt.

Alle Fagforbundet sine medlemmer som omfattes av bruddet er informert.

Les også Kirkelig barnehagekjede vil kutte pensjonen. Går til sak mot 90 ansatte.