Fanemarkering i Bergen onsdag

En pensjon å leve av1. mai demonstrasjon 2014Sarpsborg

En pensjon å leve av1. mai demonstrasjon 2014Sarpsborg (Foto: Fagforbundet)

LO Bergen og Omland mobiliserer til fanemarkering for de streikende i kirkekonsernet Akasia. Støtt streiken ved å møte opp klokka 12.00 onsdag 10. mai på Vestre Strømkaien.

09.05.2017 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 10.05.2017

Fagforbundet, Utdanningsforbundet, Delta og Lederne gikk 5. mai til streik mot kirkekonsernet Akasia. Konflikten handler i første rekke om pensjon. Arbeidstakerorganisasjonene krever en livsvarig og forutsigbar pensjonsordning som er lik for kvinner og menn, men nådde ikke fram med dette kravet.

Streiken trappes opp 10. mai.

Fanemarkering

Det blir fanemarkering onsdag 10. mai klokken 12 ved Vestre Strømkaien, Aasegården (utenfor Kiwi-butikken).

Både Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta stiller med appllanter og det blir en egen appell fra en av de streikende.

Møt opp og vis solidaritet. De streikende kjemper en viktig  kamp for mange.

Bakgrunn for streiken

Forhandlingene mellom de ansattes organisasjoner og Akasia har pågått siden mai 2016, etter at Akasia meldte seg inn i arbeidsgiverorganisasjonen Spekter. Halvparten av barnehagene i Akasia kommer fra PBL-området, mens den andre halvdelen kommer fra KA-området. Medlemmer innen kirke, gravplass og eiendomsforvaltning kommer alle fra KA-området.

I februar 2017 brøt forhandlingene sammen på grunn av blant anna var uenighet om pensjon. Avsluttende sentrale forhandlinger mellom Spekter/Akasia og LO Stat/Fagforbundet førte heller ikke fram.

I tillegg til Fagforbundet har Utdanningsforbundet, Delta og Lederne medlemmer i de tre virksomhetene Akasia Barnehage AS, Akasia Eiendomsforvaltning AS og Akasia Kirke og Gravplass AS.

Dette er Akasia

Det som startet med drift av menighetsbarnehager, har i dag vokst til et kirkekonsern med 600 ansatte. Kirkekonsernet driver blant annet barnehager, kirkegårdstjenester, restaurering og regnskapsføring. Akasia Barnehage eier og driver 20 private barnehager med rundt 1500 barnehageplasser, hvorav 18 barnehager ligger i Bergen. Kirkekonsernet Akasia eies av 25 menigheter i Bergen kirkelige fellesråd.