Kraftfull streike­markering

Fagforbundet arrangerer fanemarkering i forbindelse med Akasia-streiken i Bergen i 2017. (Foto: Geirmund Jor / Fagforbundet)

Om lag 300 personer markerte sin motstand mot ny pensjonsordning i en fanemarkering i forbindelse med Akasia-streiken i Bergen onsdag.

11.05.2017 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 12.05.2017

Både streikende og deres støttespillere hadde møtt opp utenfor kirkekonsernet Akasias hovedkontor i Bergen for å vise sin motstand mot en ny pensjonsordning som arbeidsgiverorganisasjonen Spekter og Akasia har tredd ned over hodene på sine ansatte.

Se NRKs reportasje fra streikemarkeringene i Bergen (fra 4:40 og utover).

Blant appellantene var lederen av Fagforbundets forhandlingsavdeling Tone Faugli.

– En streik er det sterkeste våpenet vi tyr til i arbeidslivet. Og hvorfor har dere måtte bruke det? Er det fordi dere er grådige og krever høyere lønninger enn andre? – Nei.

– Er det fordi dere krever urimelige goder som fri hele sommeren eller å være inne når det regner?

– Nei, det er ikke det heller.

–  Det eneste dere krever er simpelthen å beholde de rettighetene dere allerede har. Det kravet som det var dønn umulig for Akasia og Spekter og innfri var rett og slett at dere ikke skulle miste noe! Og da skulle det bare mangle at dere ikke sier klart og tydelig fra at «Det finner vi oss ikke i!» Stå på, denne kampen skal vi vinne, avsluttet Tone Faugli fra Fagforbundet.

Les også: Akasia-streiken trappet opp

Opprettet pensjons­kontor i Bergen

Geirmund Jor / Fagforbundet

Fagforbundets pensjons­ekspert Steinar Fuglevaag flyttet kontoret sitt til de streikende i Bergen i går. Der ryddet han fakta i kjølvannet av arbeidsgiversidens påstander om den pensjonsordningen de til vil tre nedover hodene på de ansatte.

> Les Fagbladet: Her har pensjonseksperten Steinar opprettet pensjonskontor på gata for de streikende i Bergen

Det er i grove trekke to forhold der ansatte taper penger på pensjonsordningen arbeidsgiver vil innføre. Det ene er ved eventuell uførepensjon, der forskjellen er ganske tydelig. En ansatt i Akasia vil tape mellom 25 og 30.000 kroner ved uførhet, forklarer Steinar Fuglevaag til Fagbladet.

> Les mer om hybridpensjon

Det andre er forskjellen ved alderspensjon. I dag kommer de ansatte fra ytelsesordninger, og striden står om hvorvidt de skal overføres til en innskuddsbasert pensjon. Arbeidstakerorganisasjonene har kommet arbeidsgiver i møte ved å skissere en hybridpensjon, mens arbeidsgiver ønsker innskuddspensjon.