Farlige forbindelser!

Fylkeslege i Rogaland Pål Iden

Fylkeslege i Rogaland Pål Iden (Foto: Foto: Ståle Ertzgaard)

Norsk Folkehjelp og Fagforbundet lanserer i dag rapporten "Farlige forbindelser: norske bånd til den israelske okkupasjonen".

09.05.2012 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 31.05.2012

Arbeidet med rapporten er en del av et større samarbeid mellom Fagforbundet og Norsk Folkehjelp som går over fire år i perioden 2009-2013. Dette samarbeidet har fokus på støtte til palestinerne i Midtøsten, inkludert et sterkt fokus på at vi i det norske samfunnet må bidra med det vi kan for å få en slutt på Israels okkupasjon og gjentatte brudd på FN-resolusjoner og konvensjoner. Denne rapporten er en viktig del av det arbeidet.

Rapporten viser hvordan Statens Pensjonsfond Utland (Oljefondet) og norske banker og fondsforvaltere investerer i selskap som medvirker til brudd på menneskerettighetene og brudd på Folkeretten i de okkuperte palestinske områdene. Den viser også hvordan norske selskap importerer og selger bosettingsvarer eller har handelsforbindelser med selskap som har produksjon i de okkuperte områdene. Rapporten viser i tillegg at det foregår innsamling av penger til direkte støtte til de folkerettsstridige bosettingene i Norge og at nordmenn kan skrive gaver til slike organisasjoner av på skatten.

Israels okkupasjon er det største hinderet for en rettferdig fred og vi mener at det er et nødvendig skritt på veien mot en slutt på okkupasjonen, at den norske regjeringen sørger for at Norge ikke bidrar til okkupasjonen gjennom investeringer, handel og støtte til israelske bosettinger.

Rapporten kan lastes ned her. Les også Norsk Folkehjelps og Fagforbundets felles pressemelding i lenken til høyre.