– Vi må få mer nødhjelp inn i Syria

– I tillegg til truslene som borgerkrigen bringer med seg, er det meste av livsgrunnlaget deres borte, sier Stein Guldbrandsen i Fagforbundets arbeidsutvalg.

03.12.2013 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 04.12.2013

Merk: Saken fortsetter under videoen

FN anslår at nesten halvparten av den syriske befolkningen trenger humanitær hjelp. Situasjonen i Syria forverres raskt, og hvert 15. sekund må en syrer flykte fra sitt hjem. Norsk Folkehjelp skal sende mer nødhjelp inn i Syria, slik at færre behøver å flykte.

2,2 millioner på flukt

Til sammen har mer enn 2,2 millioner syrere måttet flykte ut av landet, og 5 millioner er på flukt inne i Syria. Svært mange av dem har flyktet fra trusselen om sult og nød, ikke bare fra krigshandlingene.

Guldbrandsen har nylig vært på besøk i Syrias naboland Irak sammen med generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Liv Tørres. Der møtte de syriske flyktninger som har forlatt alt de eide, og forteller at samfunnet i Syria har stoppet fullstendig opp.

– I en flyktningleir i Nord-Irak møtte jeg en kvinne som hadde flyktet til fots med sine to små barn, for det var ikke verken arbeid eller mat å finne i byen de bodde i. Nå bor hun i en teltleir med 14.000 mennesker, sier Tørres.

Mangler nesten alt

Livet i flyktningleirene er vanskelig, men først og fremst frykter flyktningene for sine nærmeste som er igjen inne i Syria.

– Der inne mangler de det meste: rent vann, mat, medisiner, parafin og strøm. Budskapet til flyktningene er klart, vi må få mer hjelp inn i Syria! Sier Tørres.

Norsk Folkehjelp har allerede levert nødhjelpspakker med mat inn i Syria, men ser at behovet er enormt.

– Hvert lille bidrag har enormt mye å si for dem som mottar hjelpen, sier Tørres.

Bli med og vis din solidaritet!

Gi ditt bidrag til Fagforbundets innsamlingsaksjon på Norsk Folkehjelps side