Staples bryter samarbeidet med SodaStream

Gi en gave med mening

Gi en gave med mening (Foto: SchoolPhotoProject.com)

Staples faser ut salget av SodaStream-maskiner fra sortimentet, og takker Fagforbundet og Norsk Folkehjelp for god dialog.

08.01.2014 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 08.01.2014

SodaStream har sitt hovedproduksjonslokale i en ulovlig bosetting på okkuperte Vestbredden. Selskapet bidrar med å støtte opp om en ulovlig okkupasjon gjennom å betale skatt til bosettingskommunen Ma´ale Adumim.

God dialog

– Norsk Folkehjelp og Fagforbundet har hatt en god dialog med Staples om SodaStreams produksjon på okkupert område. Valget om å fase ut salget av SodaStream er en flott avgjørelse, sier Liv Tørres, generalsekretær i Norsk Folkehjelp

– Norge og det internasjonale samfunnet fordømmer israelsk bosettingspolitikk, samtidig som selskap som har produksjon i bosettingene eksporterer varer til Norge. Staples Norge viser med denne avgjørelsen at de tar sitt samfunnsansvar på alvor, sier Stein Guldbrandsen, arbeidsutvalgsmedlem i Fagforbundet.

Motiverende

Gjennom kampanjen «La boblene briste - Boikott SodaStream», krever Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom sammen med flere enn ti andre organisasjoner, at SodaStream flytter sin virksomhet fra ulovlig okkuperte områder.

– Det er veldig motiverende å se at denne typen kampanjer virker, sier Ingrid Rostad, leder for Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom.

Elkjøp, Jernia, Siba, Lefdal og Expert er blant kjedene som ennå selger SodaStream-produkter.

– Vi håper Staples sin avgjørelse kan få flere til å ta den riktige beslutningen, og fjerne SodaStream fra butikkhyllene, sier Rostad.