Johansson valgte å støtte den israelske okkupasjonen

kampanjebilde Burst the Bubble: Boycott SodaStream

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp reagerte spontant da Hollywood-stjernen Scarlett Johansson sto fram som SodaStream-ambassadør.

30.01.2014 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 30.01.2014

SodaStream har hovedkvarter på okkupert palestinsk jord. Johansson har i åtte år vært ambassadør for Oxfam som har bistandsprogrammer i Palestina. Skuespilleren kom dermed i en dobbeltrolle hvor hun både var ambassadør for og imot okkupasjonen. Oxfam gikk raskt ut og tok avstand fra all handel med israelske bosettinger. Bosettingene er illegale ifølge folkeretten og går hardt ut over palestinerne organisasjonen prøver å bistå.

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp henvendte seg til Oxfam og ba organisasjonen bryte med Johansson. Presset mot både den kjente skuespilleren og Oxfam har vært stort de siste dagene. Johansson valgte i går kveld side. Okkupantens side. Folkerettsbruddenes side. Scarlett Johansson sier i en pressemelding i går at hun trekker seg som ambassadør på grunn av at hun er fundamentalt uenig med Oxfams synspunkter.

Stein Guldbrandsen, medlem i Fagforbundets arbeidsutvalg, sa til Klassekampen i dag før avgjørelsen var kjent, at Fagforbundets syn er at dersom vi skal få slutt på okkupasjonen, så må vi få vekk alle de som gjør økonomisk profitt på den.

Fagforbundet registrerer at Scarlett Johansson har tatt stilling i motsatt retning.