Konkurranseinstinkt ga klingende mynt til Fagforbundets barneby

Styrekurs for fagforeningene i Vest-Agder ble god anledning til å få opp engasjementet for Fagforbundets barneby. (Foto: Picasa)

Fagforbundet Vest-Agder fikk blod på tann og ville slå lotteriresultatet til hovedkontoret.

01.06.2015 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 01.06.2015

For første gang i forbundets historie ble det holdt et samlet styrekurs for alle fagforeningene i et fylke. Foregangsfylket var Fagforbundet Vest-Agder. 13 foreninger med til sammen 120 personer var til stede.  I Vest-Agder har det gått litt trått med vervingen til bidragsytere til Barnebyen. Om man trekker fra antallet som har sluttet som bidragsyter og legger til de ny, så har økningen vært på 12 stykker de siste 12 månedene, fra 264 i april 2014 til 276 i april 2015.

De ansatte på fylkeskontoret mente at fylket måtte trå til med mer trykk og engasjement. De arrangerte lotteri på styrekurssamlingen, og med konkurranseinstinktet på plass mente de at fylket kunne slå resultatet til hovedkontoret som nylig har hatt lotteri. Hovedkontoret fikk inn 12.900 kroner.

Gevinster ble samlet inn fra seksjonene, ungdom- og pensjonistutvalget samt noe fra næringslivet. Filmen fra barnebyen ble vist og skapte begeistring. Fagforbundet Kristiansand bevilget 500 kr og utfordret de andre foreningene til å gjøre det samme, og flere hev seg på. Fagforbundet Lyngdal tegnet seg som bidragsyter og utfordret de andre.  Rundt 15 faste bidragsytere ble vervet, og lotteriresultatet til hovedkontoret klarte fylket både å nå og slå. 17.945 ble sluttsummen. Vi gratulerer med super innsats!

Fagforbundet Vest-Agder har ansvar for ett av familiehusene i Barnebyen sammen med Fagforbundet Oppland. Turid Granum fra Fagforbundet Oppland besøkte huset i oktober 2014.