Fagforbundet Telemark har fått ny barnebykontakt

Linn M. Schistad Camara, barnebykontakt i Fagforbundet Telemark har stor tro på SOS-barnebys evne til å skape trygg oppvekst for foreldreløse barn. (Foto: Privat)

Linn M. Schistad Camara var lett å be da hun fikk spørsmål om å bli barnebykontakt for fylket.

10.07.2015 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 10.07.2015

- SOS-Barnebyer har fasinert  og imponert meg siden jeg ble kjent med dem. Å gi barn og unge en trygg oppvekst, omsorg og utdanning, er vel den viktigste oppgaven i verden. Det legger grunnlaget for alt i samfunnet rundt omkring i verden.

Linn har bodde i underkant av ett år i Gambia sammen med familien sin for 18 år siden og har sett hvordan en SOS-barneby fungerer.

- Av og til gikk jeg og sønnen min på lekeplassen til SOS-Barnebyer i Bakoteh, som var i nærheten av der vi bodde. med en gang kunne man se at SOS-barnebyer hadde ungene i sentrum. De hadde for eksempel flotte lekeapparatene i tre, mens andre offentlige lekeplassene i Gambia var rester fra Storbritannias tid som koloniherrer og var av metall og var lite barnevennlige når temperaturen kom opp i 30- 40 grader i lufta. Jeg rakk aldri å bli kjent med menneskene i landsbyen, men det så ut til å være et godt sted for barna å vokse opp.

Linn har jobbet som førskolelærer i barnehage, og har brukte SOS-barnebyers omvendte julekalender for å lære barna solidaritet, omsorg og gi dem kunnskap om hvordan barn i andre deler av verden lever.  I dag jobber hun 100% på fagforeningskontoret i Porsgrunn kommune som konsulent, har verv som opplæringsansvarlig i Fagforbundet Porsgrunn og sitter i representantskapet i Telemark, og gleder seg til å inspirere medlemmene til å vise solidaritet med Fagforbundets barneby.

- Som barnebykontakt i Fagforbundet Telemark, har jeg flere utfordringer, men den største er å få flere givere fra fylket. Telemark har i dag rundt 80 faste bidragsytere og mitt første mål er å gå forbi Oslo Sporveier i antall faste givere. Der har de i dag 122 givere. Mitt neste mål er selvfølgelig å slå nabofylket Vestfold som per i dag har 202 faste givere. Jeg håper alle ser verdien av å bidra til det mest grunnleggende for barn som vokser opp; å gi barn et godt og stabilt hjem som gir grunnlag for et godt liv, utdanning og selvstendighet, sier Linn med glød.

Vi takker Aashild Ramberg for innsatsen som barnebykontakt, og ønsker Linn velkommen til vervet.