Familie med fremtidsplaner

Marisa omsluttet av barna sine og noen nabobarn,

Marisa omsluttet av barna sine og noen nabobarn, (Foto: Turid Weisser)

Marisa er alene med fire barn. For noen år siden visste hun ikke hvordan hun kunne klare å gi barna sine utdanning og et godt liv. Familien hadde ikke en gang et ordentlig tak på huset sitt. Nå klarer de seg selv og skal snart fases ut av Fagforbundets SOS-lokalsamfunnsprogram.

26.11.2015 av Turid Weisser
Sist oppdatert: 26.11.2015

Marisa og familien fikk hjelp fra Fagforbundets SOS-lokalsamfunnsprogram første gang i 2008, etter å ha blitt identifisert som en familie i krise. Det første SOS-barnebyer gjorde, var å sørge for at familien fikk utbedret boligen sin. Huset fikk nye vinduer, dører og tak. Barna fikk støtte til å kunne fortsette i barnehage og på skole. Med det mest grunnleggende på plass startet arbeidet for å gi familien en stabil inntekt. Marisa fikk et lite mikrolån slik at hun kunne komme i gang med inntektsbringende aktiviteter. Nå er lånet betalt tilbake og Marisa er godt i gang med sin lille butikk hvor hun selger såpe, olje og sukker. I tillegg har hun et lite jordbruksland hvor hun dyrker grønnsaker. Hun er også med i sy-kooperativet.

- Jeg tror ikke vi ville kommet så langt uten SOS-barnebyer, sier Marisa takknemlig.

Ingen ID-papirer

Men Marisa har fortsatt nok å stri med. Den største utfordringen familien har nå er manglende fødselsattester. Verken hun eller barna har ID-papirer. Fagforbundets SOS-barneby skal hjelpe familien med dette og Marisa venter nå på status i saken. Det som gjør saken ekstra utfordrende er at myndighetene i Angola har besluttet at alle må reise tilbake til sitt fødested for å få fødselsattest. Marisa kommer fra et sted som ligger ved grensen til Namibia, også de to eldste barna er født der. Det er en lang og kostbar reise, og det finnes heller ingen garanti for at hun klarer å bevise at hun er født der.

Støtte til skolegang sikrer god utvikling for barna

Uten fødselsattest eller ID-papirer har barn ingen rett til skoleplass. Marisas barn har vært heldige siden de går på Fagforbundets SOS-skole, Cambioteskolen, som gir skoleplass uavhengig av ID-papirer.  Den eldste gutten (18) liker biologi og drømmer om å bli lege. Han vil ta seg av moren sin når han blir stor. Pedro (14) liker matematikk og drømmer om å bli sikkerhetspoliti slik at han kan passe på at alt går riktig for seg, og sørge for landets sikkerhet. Emilie (9) går også på Cambioteskolen og hun vil bli lærer. Minstemann Morch (5) går i en lokal barnehage. Men også han har fremtidsplaner klare - han vil bli brannmann når han blir stor.