5000 faste bidragsytere til Barnebyen

Ambassadør Ingrid Ofstad besøkte SOS-mor Rita og ungene i Hedmarkshuset i 2015

Ambassadør Ingrid Ofstad besøkte SOS-mor Rita og ungene i Hedmarkshuset i 2015 (Foto: Turid Weisser)

Gode tall i desember med 69 nye faste bidragsytere gjorde at Fagforbundets barneby nå har nesten 5000 bidragsytere. Fagforbundet Hedmark toppet statistikken med 16 nye, tett i hæl fulgte Fagforbundet Hordaland med 14 og Fagforbundet Østfold med 13.

08.01.2016 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 08.01.2016

Finn tall for ditt fylke og fagforeninger i statistikken.

Fagforbundet har satt seg et ambisiøst mål å få 2000 nye faste bidragsytere i løpet 2016. Barnebyen er i stadig utvikling og det trengs flere bidragsytere om vi skal klare å beholde Barnebyen som Fagforbundets barnebyen. Det er nå flere av barna som er 15-17 år og vi må i løpet av kort tid bygge ungdomshus eller skaffe overgangsleiligheter som ungdommene kan bo i før de skal leve selvstendige liv. Langvarig svekket kronekurs gjør det i tillegg utfordrende å klare driftskostnadene som betales i amerikanske dollar.

Ambassadør Ingrid Ofstad besøkte Barnebyen i fjor høst sammen med forbundsleder Mette Nord. Ofstad berømmet Fagforbundet å satse på Angola. Angolas oljerikdom gjør at landet ikke lenger er definert som et u-land, samtidig som mange i befolkningen er rammet av ekstrem fattigdom. Angola har oljepenger, men ikke sivilsamfunn som kan bygge opp landet og sikre rettferdig fordeling av rikdommen. Fagforbundets SOS-skole, Cambioteskolen gir unger skolegang til tross for at mange av ungene mangler id-papirer og ikke har penger til skolepenger. Det er mennesker som skaper utvikling, så derfor er det viktig at Fagforbundet fortsetter programmet sitt i Huambo og ikke trekker seg ut av Angola som andre organisasjoner har gjort de siste årene.