Fagforbundet Telemark gikk forbi 2 fylker og en fagforening.

Forbundsleder Mette Nord besøkte Telemark-Aust Agder huset i Barnebyen i fjor høst og fikk oppgaven å servere de ni barna. Her serverer hun kassawa-grøt som er favorittretten til alle i barnebyen. (Foto: Bjørn Owe Holmberg)

Januarstatistikken for Fagforbundets SOS-barneby var hyggelig lesning for barnebykontakt Linn M. Schistad Camara. Fylket har vært ett av de som har hatt færrest faste bidragsytere gjennom mange år, men begynner nå å krabbe oppover statistikken med sine 114 bidragsytere.

02.02.2016 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 02.02.2016

Linn ble barnebykontakt i fjor sommer og satt seg da som mål først at Fagforbundet Telemark skulle klare å gå fordi Oslo Sporveier i antall bidragsytere og deretter slå Fagforbundet Vestfold. Nå har fylket gått forbi Fagforbundet Aust-Agder, Fagforbundet Nord-Trøndelag og Oslo Sporveier. Schistad Camara har fått blod på tann for å nå igjen nabofylket som per i dag har 141 faste bidragsytere. Det er ikke kun konkurranseinstinktet som driver barnebykontakten, men ønsket om å inspirere så mange som mulig til å se verdien av å bidra til at foreldreløse unger får et godt og stabilt hjem, skolegang og muligheter for et selvstendig liv.

Fagforbundet Telemark har ansvar for ett av familiehusene i barnebyen sammen med Fagforbundet Aust-Agder. SOS-mor Rebeca har ni unger å passe på, hvorav tre er tenåringer. Huset er preget av danseglade jenter og gutter som elsker å spille fotball. Familien er sammensveiset og hjelper hverandre med matlaging og husarbeid.

Det er første gang av Fagforbundet Telemark topper barnebystatistikken. Last ned statistikken for å se flere fylkesresultater.