14'839,- til Barnebyen

Under vårens representantsskapsmøte i Fagforbundet Finnmark ble det samlet inn nesten 15 000 kroner til barnebyen.

14.04.2016 av Kristoffer Tandberg
Sist oppdatert: 14.04.2016

Fagforbundet Finnmark avholdt representantsskapsmøte 11.-13. april, denne gangen i Alta. Representantsskapsmøte samler fagforeningene til å vedta blandt annet handlingsplan og budsjett for 2016. Les mer om representantskapet her.

Loddsalg alltid populært

Fagforbundet Finnmark har alltid loddsalg under fylkesmøte og representantsskap, og pengene går uavkortet til Finnmarkshuset i Fagforbundets Barneby i Angola. Premiene står fagforeningene for, i tillegg til enkelte som bidrar med egen premie. Denne gangen ble det kjøpt lodd for 13 000,-, noe som gleder barnebykontakten i Fagforbundet Finnmark Kristoffer Tandberg. -Barnebyprosjektet er et fantastisk solidaritetsprosjekt, og det er morro å se at folk kjøper masse lodd når det går til barnebyen, sier Tandberg.

Kreative premier

Det var mange flotte premier som ble loddet ut, blandt annet fra Grenseprodukter i Kirkenes, som var donert at Fagforbundet Sør-Varanger. En premie som fikk ekstra oppmerksomhet var en luhkka i flott rødfarge med Fagforbundet logoen på, premien var laget og donert av Lillian Rydheim som er ansatt i Fagforbundet Finnmark. Dem heldige vinneren var Alma Helander, nestleder i Fagforbundet Karasjok.

Lillian Rydheim og Alma Helander

Lillian Rydheim og Alma Helander (Foto: Kristoffer Tandberg)

Auksjonerte bort premien sin

Lederen i Fagforbundet avd. 477 (Finnmark Fylkeskommune) Kai Yngve Pettersen var den heldige vinner at en hjemmelaget ullgenser med Fagforbundet logo, den helt klart mest populære premien. Av alle premiene som var donert inn var det nettopp denne genseren alle var å tittet på.

Tilfeldighetene gjorde det sånn at den største mannen i Finnmark skulle vinne denne genseren, desverre var det feil størrelse. -Utrolig synd, sa Pettersen da han prøvde jakken. Heldigvis for barnebyen er Kai Yngve Pettersen en snarrådig fyr, som reiste seg på stolen og annonserte at han auksjonerer bort jakken.

Kai Yngve Pettersen og Bjørg Tapio

Kai Yngve Pettersen og Bjørg Tapio (Foto: Kristoffer Tandberg)

Fylkesledelsen i hard budkrig

Budene haglet, mens Organisasjonssekretær Jorunn Mikkelsen frivillig stilte opp som modell med jakken på. Åpningsbudet på 500,- ble raskt overgått av Nestleder Øystein Hansen, men han fikk tøff konkurranse. Da budrunden passerte 1500,- var det bare Hansen og Fylkesleder Bjørg Tapio igjen i kampen. Da Tapio slo hånden i bordet med 1800,- måtte selv nestlederen gi tapt, til stor applaus fra hele salen. -For en flott genser, sa Tapio med et stort smil da hun fikk overrukket genseren med en klem fra Kai Yngve Pettersen. -Denne skal vises frem overalt, la Tapio til.

Finnmark får stadig flere faste givere til barnebyen

Etter årsmøtene i fagforeningene har Fagforbundet Finnmark fått mange nye faste givere til barnebyen, vi venter på statistikken som gir oss det eksakte tallet, men Barnebykontakten i Finnmark antar at det er snakk om 50 nye givere. -I tillegg fikk vi 6 nye givere på Fase 1 i Sør-Varanger i uken som gikk.

Vil du bli giver til barnebyen?
Les mer her.