Angola og Norge skal samarbeide tettere

Utenriksminister Børge Brende har undertegnet en avtale med Angola med formål å ha politiske samtaler om bilaterale avtaler og andre felles interesser.

Utenriksminister Børge Brende og Angolas utenriksminister Georges Chikoti har undertegnet en avtale om bilaterale konsultasjoner. De to landene skal ha årlige, uformelle og åpne politiske samtaler om bilaterale forhold, og om globale og regionale spørsmål av felles interesse.

09.06.2016 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 15.06.2016

Norge har allerede et faglig samarbeid faglig samarbeid med Angola innenfor områdene menneskerettigheter, olje, fisk, ren energi, klima og miljø.

Kun ett par dager etter undertegnelse av avtalen, avsatte Angolas president Jose Eduardo dos Santos hele ledelsen i det statlige oljeselskapet Sonangol og utnevnte datteren Isabel dos Santos som leder. 90 prosent av Angolas eksportinntekter kommer fra olje og reduserte oljepriser har skapt store problemer. Sonagol har en kraftig stigende gjeld til utenlandske oljeselskaper. Lederskiftet kommer som en følge av oljekrisen og behovet for å omorganisere for å øke lønnsomheten.

Isabel dos Santos har blitt mangemilliardær gjennom fordelaktige forretningsavtaler med Angolas statlige selskaper, og sitter i flere posisjoner som innebærer interessekonflikter. En gruppe angolanske advokater vil i de nærmeste dagene beslutte om de skal ta rettslige skritt for bestride presidentens utnevnelse av datter.

Dette er ikke første gang president Dos Santos utnevner slektninger til sentrale posisjoner. Kritikere hevder at dos Santos styrer landet som en familiebedrift. I 2013 utnevnte han sønnen Jose Filmeno, leder av den angolanske Sovereign Wealth Fund (FSDEA). Fondet er verdt mer enn $ 5 milliarder, og er ment å sikre at landets oljeinntekter blir investert lønnsomt til fordel for folket. Nesten alle nøkkelposisjoner innen toll, vannkraft og energi innehas av slektninger.

Statoil er partner med Sonangol på den angolanske sokkelen, og det har blitt reist kritikk mot Statoil i utøvelse av samarbeidet. Transparency International har rangert Angola som verdens femte mest korrupte land, og Statoil har betalt 420 millioner kroner til et forsknings- og teknologisenter som kun eksisterer på papiret. Statoil på sin side benekter korrupsjon, og vil fortsette å følge norsk og antikorrupsjonsregelverk.