Fagforbundet Hedmark topper august-statistikken

Glade unger i Hedmarkshuset i Fagforbundets barneby

Det har vært en minimal økning av faste bidragsytere i sommermånedene, men Fagforbundet Hedmark skiller seg positivt ut med 15 nye. Fylket verver bra, og toppet også statistikken i januar. Fagforbundet Hedmark ligger dermed på en andre plass totalt med 467 faste betalende. Fagforbundet Troms har imponerende 579.

05.09.2016 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 05.09.2016

Til sammen er det nå 5345 bidragsytere til barnebyen. Les mer detaljer i statistikken.

Fagforbundet Hedmark har ansvar for ett av familiehusene i Barnebyen. Rita er SOS-mor i Hedmarkshuset og passer på 11 danseglade unger i alderen 10-14 år. Noen av dem deltar i barnebyens dansegruppe hvor de lærer tradisjonell afrikansk dans, men Rita setter også ofte på musikk hjemme for at alle skal danse. Ikke overraskende er Hedmarksguttene fotballgale og har Ronaldo som forbilde, mens jentene elsker et ballspill som ligner mye på vår kanonball.

Besøker barnebyen

En delegasjon med representanter fra fem fylker, Stig Øverås (Akershus), Ina Dorthea Olsen (Hordaland), Geir Arne Bergli (Nord-Trøndelag), Linn Schistad Camara (Telemark) og Jorunn Mikkelsen (Finnmark) reiser til Barnebyen 9. september. Det er første gang de besøker barnebyen.

Gjennom tre dager kommer de til å besøke familiehusene, barnehagen og skolen. Barnebyleder Pinto og sosialarbeiderne Filomeno og Silva vil gi dem god innsikt i hvordan barnebyen drives og hvilken oppfølging ungene og SOS-mødrene får. De kommer også til å besøke landsbyene i Huambo som mottar støtte gjennom barnebyens lokalsamfunnsprogram. Programmet gir støtte til enslige forsørgere og barna deres, som oftest enker, storesøstre eller bestemødre, slik at barna er sikret mat og skolegang. Målet er hjelp til selvhjelp gjennom mikrolån og ulike kurs slik at kvinnene er selvforsørgende etter noen år. Hittil har programmet vært svært vellykket.

Fylkene og foreningene oppfordres til å invitere barnebykontaktene for å få en helt fersk oppdatering på utviklingen i barnebyen.