Fagforbundet oppfordrer til internasjonal handelsboikott av Israel

Shawan Jabarin, direktør i den palestinske menneskerettighetsorganisasjonen Al-Haq besøkte Fagforbundets landsstyre i dag. (Foto: Ingunn Eriksen)

Fagforbundets landsstyre ble i dag oppdatert på Palestina/Israel-konflikten av Shawan Jabarin, direktør i den palestinske menneskerettighetsorganisasjonen Al-Haq.

05.04.2017 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 05.04.2017

Al-Haq er Midtøstens eldste menneskerettighetsorganisasjon og har rådgivende status i FNs økonomiske og sosiale råd.  Jabarin er i tillegg visepresident i International Federation for Human Rights (FIDH) og kommisær i International Commission of Jurists.

Jabarin holdt et sterkt innlegg for at den norske regjeringen må anerkjenne Palestina som selvstendig stat og ta til orde for å innføre sanksjoner mot Israel for brudd på FNs resolusjon 2334 av desember 2016 som krever at Israel umiddelbart stanser sin bosettingsvirksomhet på palestinske områder.  Han advarte i tillegg mot at Norge selv kan bryte internasjonal havrett ved å inngå petroleumsavtale med Israel i omstridt havområder.

Landsstyret vedtok en uttalelse etter Jabarins innlegg med hovedbudskap at Fagforbundet oppfordrer til en internasjonal handelsboikott av Israel, at bosettervarer må forbys og at Norge må anerkjenne Palestina som selvstendig stat innenfor grensene av 1967.