Europeiske fagbevegelse støtter palestinske fanger

Hege Hansen

Hege Hansen (Foto: Fagforbundet)

Den 17. april startet en omfattende sultestreik blant rundt 1500 palestinske fanger i israelsk fangenskap i protest mot Israels alvorlige brudd på menneskerettighetene og folkeretten. Fangene krever å få oppfylt grunnleggende rettigheter som å få prøvd saken sin for en domstol, få en rettferdig rettssak, motta besøk fra familien og få nødvendig medisinsk behandling.

05.05.2017 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 05.05.2017

Det sitter for tiden 6.500 palestinere i israelsk fangenskap, 300 av dem er mindreårige og 13 av dem er representanter i palestinernes lovgivende forsamling (PLC). Rundt 500 palestinere holdes i såkalt administrativ forvaring og har aldri fått sine saker prøvd for en domstol.

Fagforbundet er ett av flere europeiske fagforbund som har undertegnet en felles uttalelse til støtte for de sultestreikende fange. De undertegnete vil også avstå å fornye kontrakter med selskapene G4S og Hewlett-Packard (HP) som leverer tjenester til fengslene.