Ny barnebykontakt i Fagforbundet Østfold

Barnebykontakt Ruth Thomsen med permen fra Østfoldhuset som ungene i huset ga i gave til fylket for noen år siden. (Foto: Picasa)

Vi ønsker Ruth M. P. Thomsen velkommen som ny barnebykontakt for Fagforbundet Østfold. Hun har overtatt vervet som opplæringsansvarlig etter Aase Furali som har hatt dette vervet i 22 år.

22.08.2017 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 22.08.2017

- Aase har alltid vært veldig engasjert i solidaritetsarbeid og det har smittet over på meg. Det var derfor helt naturlig for meg å overta oppgaven som barnebykontakt etter henne. Jeg ble fast bidragsyter til barnebyen siden landsmøtet vedtok at Fagforbundet skulle bygge sin egen barneby. Jeg har 2 barn, en jente på 7 og en gutt 9, og har fortalt de, om barnebyen vår og barna i Østfoldshuset. De ville selvsagt også bli faste bidragsytere, sier Ruth.

Ruth kommer fra Fagforbundet Moss og Våler, hvor hun har jobbet som heltidstillitsvalgt i mange år.  Hun er utdannet helsearbeider. Hun kjenner godt til Fagforbundets solidaritetsarbeid, og hun har blant annet besøkt Palestina to ganger som ungdomstillitsvalgt.

Fagforbundet Østfold har over flere år avholdt julemesse på representantskapet der all inntekt går til barnebyen.

- Vi får medlemmene og fagforeningene til å hjelpe oss med å lage ting som kan selges, det avholdes auksjon og selges lodd. Gleder meg nå til å fortsette med denne tradisjonen, og i år har vi bestemt at julemessen skal være når vi har samling for alle fagforeningstyrene 21. og 22. november. Vi har hatt en nedgang i faste bidragsytere i fylket, så her har vi alle en jobb å gjøre med å få økt antall bidragsytere så vi får inn de inntektene vi trenger for å drifte barnebyen videre.  Jeg er klar for å overta stafett pinnen etter Aase Furali, avslutter en glødende Ruth Thomsen.

Vi takker samtidig Aase Furali for hennes utrettelig innsats for barnebyen.