Kvinnekamp fører fram i Libanon

Khaled Yaumot, Norsk Folkehjelp Libanon, er takknemlig for Fagforbundets støtte til flyktninger i Libanon. (Foto: Ingunn Eriksen)

Khaled Yamout, programansvarlig i Norsk Folkehjelp Libanon besøkte Fagforbundet i går for å gi en oppdatering på situasjonen i landet. Fagforbundet har gjennom to landsmøteperioder støttet Kvinner Kan- og Unge Kan- prosjekter i de palestinske flyktningleirene og har sett hvordan levekårene for flyktningene har forverret seg år for år.

13.09.2017 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 06.03.2018

1 av 4 er flyktning i Libanon

Libanon som har en befolkning på 4,4 millioner og er på størrelse med Buskerud fylke, har siden borgerkrigen i Syria tatt imot 1.490.378* syriske flyktninger. Det ekstremt høye antallet gjør at Libanon har det høyeste antallet flyktninger per innbygger i verden. I tillegg til de syriske flyktninger er det rundt 300 000 palestinske flyktninger. Flyktningkrisen har ført til enorme utfordringer både for Libanon som land og for flyktningene som gruppe og enkeltindivider. Det er ikke opprettet flyktningleirer for de syriske flyktninger, de bor spredt rundt i Libanon og også i de palestinske flyktningleirene. Kvinner Kan-prosjektene har derfor inkludert tilbudet til både landets nye flyktninger og til fattige libanesere. Kursene har fokus på kvinne- og menneskerettigheter, og få flere kvinner og unge inn i styre og stell.

Kvinner kjemper mot dobbelt overgrep

Kvinne- og menneskerettighetsorganisasjoner i Libanon har i årevis kjempet for å få til lovendringer for å øke beskyttelsen av voldsofre og forhindre nye muligheter for overgrep. I august vant kvinnene en viktig seirer. Fram til nå har straffen for voldtekt vært inntil 7 år, og høyere dersom offeret er utviklingshemmet eller mindreårig. Voldtektsmannen gikk derimot fri dersom han giftet seg med den voldtatte og var gift med henne i minst 3 år. Det libanesiske parlamentet har fulgt andre arabiske land som har kvittet seg med det inhumane og krenkende straffefritaket for voldtektsmenn. Jordan og Tunisia endret sin lov tidligere i år, Marokko i 2014 og Egypt i 1999. Utrettelig kamp gjennom tiår har endelig ført til resultater. General Union of Palestinian Women som organiserer Kvinne Kan-kursene har vært en av flere ledende organisasjonene i denne kampen.

Fagforbundets støtte er viktig for kvinner og unge

Khaled Yamout takket Fagforbundet for støtten til Kvinner Kan og Unge Kan. Begge prosjektene er unike i Libanon. På grunn av flyktningkrisen går internasjonal støtte til humanitære hjelp, mens Fagforbundet har beholdt støtten til prosjektene som søker å bedre kvinners og unge rettigheter. I tillegg har Fagforbundet samlet rundt 1,6 millioner i løpet av 2013 – 2016 til Norsk Folkehjelps arbeid for syriske flyktninger.

Yamout kunne fortelle at i det siste har rundt 3000 flyktninger returnert til Syria, og i Libanon diskuteres det hvordan retur skal gjennomføres. Humanitære organisasjoner er bekymret for at flyktningene skal tvangsreturneres uten oppfølging i Syria. Norsk Folkehjelp er interessert i å spille en rolle i oppfølgingen av flyktningene, og ser nå på mulighetene for hvordan dette kan gjøres.

* Tall fra FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR), FNs hjelpeorganisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA) ved inngangen av 2017.