Sparebank1 ga gavesjekk til Barnebyen

Bengt Johansen fra Sparebank1 overrakte gavesjekk til Mette Nord i Fagforbundet og Bente Lier, generalsekretær i SOS-barnebyer (Foto: Ingunn Eriksen)

Bengt Johansen hadde æren å overrekke gaven fra Sparebank1. Forrige landsmøte fikk delegatene gaver for en verdi av 150 kroner. I år ble dette beløpet samlet og donert til et godt formål. Formålet var ikke vanskelig å velge – 81 300 kroner skal gå til Fagforbundets SOS-barneby.

20.10.2017 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 20.10.2017

Mette Nord, nyvalgt leder for Fagforbundet, og Bente Lier, generalsekretær for SOS-barnebyer tok i mot den sjenerøse gaven.

Bente Lier fremhevet i sin takketale at Angola er et land hvor dagens barn og unge lever i skyggen av krigens herjinger, hvor millioner av familier ble interne flyktninger. Borgerkrigens destruktive logikk er nå et avsluttet kapittel, men for mange barn og unge er ettervirkningene fortsatt svært tøffe. Freden har ikke avskaffet fattigdom, freden har ikke avskaffet urettferdighet. Millioner av barn lever uten omsorg og muligheter for en god fremtid.

– Jeg står her i dag på vegne av barn og unge i Huambo i Angola for å takke dere og de tusener av medlemmer i Fagforbundet som har gjort det mulig for SOS-barnebyer å etablere en barneby i Huambo. Jeg er full av respekt og takknemlighet for deres verdier og engasjement, for å hjelpe barn og unge ut av en håpløs tilværelse. Omtanke, solidaritet og samhold har blitt livsplanken for de barn og unge som får støtte til å endre sine liv til det beste for lokalsamfunnet og det angolanske folket.