Norsk Folkehjelp takket for samarbeidet

Henriette Killi Westhrin, generalsekretær i Norsk Folkehjelp gratulerte Fagforbundet med et godt vedtak om anerkjennelse av Palestina, og takket for vårt samarbeid som startet i 2009 og som fortsetter i kommende landsmøteperiode.

20.10.2017 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 20.10.2017

Westhrin fremhevet i sin takketale at okkupasjonen av Palestina har pågått i femti år, og blokaden av Gaza over ti. Befolkningen på Gazastripen, Vestbredden og i Øst-Jerusalem lever i en uholdbar situasjon. Av de 4,8 millionene innbyggere, regner FN at minst to millioner har behov for humanitær bistand i 2017.

På Vestbredden bor 500 000 israelske bosettere i strid med folkeretten. Israel har lenge drevet med konfiskering av palestinsk land og ressurser. 43 prosent av landområdene på Vestbredden er nå utilgjengelig for palestinere.  Å bosette egen befolkning på okkupert land og å annektere okkupert jord er i strid med internasjonal lov.

På Gazastripen er bildet enda dystrere. I over 10 år har innbyggerne blitt behandlet som innsatte i et gigantisk utendørsfengsel. Folk mangler strøm og rent vann, og økonomien er i ruiner. De fleste husene som ble ødelagt i 2014 er fortsatt ikke gjenoppbygget. Israel har strenge restriksjoner på innføring av byggemateriale til Gaza. Befolkningen i Gaza er avhengige av hjelp fra FN for å overleve. Og FN har varslet at hvis blokaden fortsetter vil området være ubeboelig innen 2020. Det haster med forandring.

Westhrin la også vekt på betydning av Fagforbundets ambassadørkorps for Palestina og at ambassadørene på reisene til Palestina og Libanon får egne erfaringer med hvordan okkupasjonen påvirker palestinernes hverdag. Besøkene er også viktige for palestinerne. Besøkene tenner håp og holder motet oppe.

Norsk Folkehjelp Palestina og partnere i Gaza takket også for støtten fra Fagforbundet. – Dere er i våre hjerter, avsluttet Wedad Nasser fra Gazakontoret.

50 år er nok - rapport fra Norsk Folkehjelp og Fagforbundets samarbeid 2013 - 2017