Fagforbundet Oppland best i desember

"Anna" er rede til å gjøre drømmen om lærerutdannelse om til virkelighet.

"Anna" er rede til å gjøre drømmen om lærerutdannelse om til virkelighet. (Foto: Turid Weisser)

Etter å ha blitt utfordret av barnebykontakt Henning E. Karlsen, klatret Fagforbundet Oppland øverst på statistikken over faste bidragsytere til Fagforbundets SOS-barneby. 20 nye bidragsytere i desembermåned er et veldig godt resultat.

04.01.2018 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 04.01.2018

Fylket har ansvar for ett av familiehusene i barnebyen sammen med Fagforbundet Vest-Agder.  Familien består av SOS-mor Felicia og ti barn i alderen 8- 17 år.  Felicia sier at hun har femstjernes unger og er svært stolt av dem.

”Anna” drømmer om lærerutdannelse

Eldstejenta ”Anna” på 16 begynner på high school til neste år, og har nå konkretisert drømmene sine om å bli lærer. Det er stor lærermangel i Angola og myndighetene har satt inn diverse tiltak for å imøtekomme behovet.

"Anna" ønsker å søke om stipend for å kunne gå på lærerskolen til ADPP (Angola People's Development Assistance).  ADPP er en U-landshjelp fra Folk til Folk-skole hvor lærerutdannelsen ”Teachers for the Future” er ett av prosjektene.  Lærerutdannelsen startet i Huambo allerede i 1995 og skolen har god erfaring med sitt treårige opplegg for å utdanne lærere for barneskolen.

Mesteparten av utdannelsen er praktisk rettet og minner om vår egen lærlingordning. Det første året vies til å utvikle formidlingsevne. I det andre året bistår studenten en lærer i lokalområdet tre dager i uka med spesiell vekt på å skape barnevennlige skolemiljøer og aktiviteter. De øvrige dagene bruker studenten på ADPP-skolen. Det tredje året jobber student som selvstendig lærer samtidig som hun fortsetter med opplæring etter skoletid. ”Anna” er optimistisk og tror at hun vil få stipend slik at hun kan begynne på studiet. Det skremmer henne ikke at skolen er en internatskole. Hun vil fortsatt være en del av SOS-familien og være omsluttet av SOS-mor Felicias kjærlighet.

Se andre fylkesresultater i statistikken.