Ingen palestinske barn i israelske fengsler!

Det var stor oppslutning i dag på markeringen foran den israelske ambassaden med krav om at Ahed Tamimi, den palestinske 16-åringen som sitter fengslet i et israelsk militærfengsel, må slippes fri.

26.01.2018 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 26.01.2018

Ahed Tamimi ble arrestert natt til 19. desember etter at hun et par dager tidligere hadde dyttet og fiket til en israelsk soldat som tok seg inn i familiens hagen i Nabi Saleh på den okkuperte Vestbredden. Forhistorien var at hun rett før hadde fått vite at fetteren hennes var hardt skadd etter å ha blitt skutt av en israelsk soldat.

Ahed og Tamimi-familien har en lang historie som menneskeretts- og frigjøringsaktivister.

Palestinakomiteen og Fellesutvalget for Palestina arrangerte markeringen og Fagforbundet og 38 andre organisasjoner og fagforbund sluttet seg til.

- I en sivilisert verden er det helt uakseptabelt at barn fengsles. Fagforbundet har lenge vært opptatt av at mange tusen palestinere sitter i israelsk fangenskap i strid med folkeretten. Dersom Ahed blir dømt vil hun bli en av de rundt 300 fangene som er mindreårige. Det er et grovt brudd på FNs barnekonvensjon og viser hvor langt Israel går for å knuse den minste motstand mot den brutale okkupasjonen. Norge må ta opp denne saken med israelske myndigheter. Vi kan ikke lenger akseptere at Israel fortsetter å tilsidesetter FN-konvensjoner som om menneskerettigheter ikke også skal gjelde for palestinske barn som protesterer, sier Stein Guldbrandsen, medlem av Fagforbundets arbeidsutvalg.