Ingen rettigheter kan utledes av ulovlig okkupasjon!

Fagforbundets ambassadørkorps for Palestina 2018-2021

Fagforbundets ambassadørkorps for Palestina 2018-2021 (Foto: Ingunn Eriksen)

Fagforbundets nye ambassadørkorps for Palestina har gjennomført sin første samling og folkerett sto på dagsorden. Folkerettsekspert Ove Bring og tidligere høyesterettsdommer Ketil Lund holdt inspirerende foredrag.

09.02.2018 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 09.02.2018

Ove Bring var sentral i Sveriges anerkjennelse av Palestina i 2014. Fagforbundet har forventinger om at Norge følger etter. Dagens regjering mener at det er for tidlig til tross for at 137 stater allerede har anerkjent Palestina. Anerkjennelsen av Palestina er en politisk og symbolsk handling. Det kan diskuteres om alle de folkerettslige kriteriene er oppfylt isolert sett, men det er helt klart at årsaken til Palestinas manglende selvstyre og kontroll over eget territorium, er Israels okkupasjon. Bring mener at dette ikke kan bebreides Palestina, og at flere av FNs 193 nasjoner bør gå for en anerkjennelse.

Okkupasjonen er ulovlig

I internasjonal rett regnes okkupasjonen av Palestina fra seksdagers krigen i 1967. Bring hevder at okkupasjonen var ulovlig fra dag en, men det finnes andre folkerettseksperter som mener at Israel var så pass truet av sine naboer at okkupasjonen var nødvendig for å forsvare seg, og dermed lovlig.

Militære okkupasjoner er i folkeretten regulert av den 4. Haagkonvensjon av 1907. Okkupasjonen skal kun være en midlertidig tilstand, og en okkupasjonsmakt kan ikke vilkårlig endre det okkuperte landets grenser eller annektere hele eller deler av det. Det er derfor i dag ingen uenighet blant folkerettseksperter at okkupasjonen har vært ulovlig fra rundt slutten av 70-tallet. Bosettingene er klart i strid med Haagkonvensjonen og artikkel 49, 4. Genèvekonvensjonen av 1949. Sistnevnte bestemmer at okkupasjonsmakten ikke skal deportere fra eller overføre deler av egen sivilbefolkning til de områder den okkuperer.

Rett til å forsvare seg?

En hver nasjon har rett til å forsvare seg, men denne retten kan ikke brukes som begrunnelse for å opprettholde okkupasjonen, bygge såkalt sikkerhetsmur på okkupert område eller innføre buffersoner på et annet lands side.  Det er et bærende prinsipp i folkeretten at ingen rett skal utledes av urett.

Den internasjonale domstolen i Haag fastslo i 2004 at Israel må rive muren på Vestbredden og gi tilbake eiendommer som palestinerne har mistet i byggeprosessen. Muren strider mot palestinernes selvbestemmelsesrett, mot okkupasjonens regler om vern av private eiendommer, forstyrrer kommersiell ferdsel, og bryter med FNs konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter og FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter. Muren forstyrrer sivilbefolkningens muligheter til å tjene til å livets opphold.  Retten til skole, til arbeid og velferd var brutt.

Ove Brings vurdering er at det beste sikkerhetstiltaket Israel kan gjøre, er å oppheve okkupasjonen.

Privat næringsliv må ta ansvar

Okkupasjonsøkonomien er avhengig av palestinske ressurser som vann, fruktbart land og mineraler, samt eksport av det som produseres i de ulovlige bosettingene og industrisonene.

Næringslivet har i følge FNs retningslinjer for næringslivet fra 2011 og inkludert i OECDs retningslinjer samme år, et moralsk ansvar for å avstå å ha økonomiske forbindelser til de ulovlige bosettingene.

Statene derimot har en juridisk forpliktelse til å se til at private virksomheter respekterer retningslinjene. Regjeringen kom i 2015 med en handlingsplan for hvordan Norge skal oppfylle FNs retningslinjer for næringslivet, og opprettet Norges kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv som et rådgivende organ for næringslivet.

Okkupasjonen har vart i tiår etter tiår uten at Israel har tatt hensyn til FNs resolusjoner mot okkupasjonen og bosettingene.  Ove Bring mener at det eneste som kan få slutt på okkupasjonen, er at næringslivet blir bevisst sitt samfunnsansvar, og slutter å bidra til okkupasjonsøkonomien.  Det er ikke det samme som å oppfordre til boikott. Det innebærer at virksomhetene følger FN og eget lands rådgivning for utøvelse av samfunnsansvaret.

Barnekonvensjonen brytes hver dag

800-1000 palestinske barn blir hvert år arrestert, og til en hver tid sitter det rundt 300 palestinske barn fengslet i israelske militære fengsler. UNICEF kom i 2013 med en rapport som påpekte at barna mangler rettssikkerhet, er utsatt for inhumane behandling, og psykisk og fysisk mishandling. Military Court Watch  overvåker behandlingen av palestinske barn som er internert av israelske myndigheter og varsler om at ni av ti anholdte barn blir påført strips som smertefulle og nedverdigende håndjern og rundt føtter. Åtte av ti får bind foran øynene, eller blir påført en hette, og ni av ti barn blir avhørt uten advokatbistand. Så å si alle barna pågripes om natten.

Tidligere høyesterettsdommer Ketil Lund og Palestina-ambassadør for Fagforbundet Østfold, Pål A. H. Christiansen har deltatt på studietur til Vestbredden som inkluderte en dag som observatør i Ofer-fengselet. Begge ga et rystende bilde av hvordan barn helt ned til 12 år blir behandlet. Lund påpekte at fengsling av barn brukes som et instrument i okkupasjonen for å skape frykt hos barna det gjelder og deres pårørende, men også i resten av befolkningen.

Barna blir stort sett anholdt for steinkasting, og så og si 100 % av barna blir dømt i summariske rettssaker uten bevisføring. Barna tilstår under trusler om hva som vil skje med dem om de ikke tilstår. Dersom de ikke tilstår risikerer de å sitte opptil 1 år i varetekt, og svært mange har i denne perioden ikke kontakt med familien sin.

Lund er aktiv i organisasjonen "PIM - Palestinske barn i israelske militære fengsler” som samler inn penger for å gi advokathjelp til palestinske barn som blir stilt for militærdomstolen for å øke rettssikkerheten til barna.

25 ambassadører klare til dyst

Etter 2 dager med tettpakket program på Sørmarka, er ambassadørene ivrige til å starte med å spre kunnskap og engasjement i sine forbundsregioner.  De ser fram til å komme til representantskapet for å presentere seg.

Sara Bell er klar til å bli invitert i egen region og andre regioner med sitt foredrag om Gaza.

Pål A. H. Christiansen stiller for å fortelle mer om barn i militære fengsler etter sine opplevelser i Hebron høsten 2017.