SOS-barnehagen er et godt sted å være!

Glade unger venter på varm lunsj.

Glade unger venter på varm lunsj. (Foto: Turid Weisser)

Fagforbundet Hordaland og Fagforbundet Akershus har ansvar for barnehagen i SOS-barnebyen i Huambo. I Hordaland er det 335 medlemmer, tillitsvalgte og ansatte i forbundsregionen som er faste givere til barnebyen. I februar toppet forbundsregionen statistikken med fem nye bidragsytere.

05.03.2018 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 05.03.2018

Se mer om antall faste bidragsytere i andre forbundsregioner i statistikken.

Barnehagen er en viktig del av Fagforbundets barneby.  For øyeblikket er det 78 barn som går der. I barnehagen får de et godt pedagogisk tilbud av engasjerte og dyktige ansatte.

Litt under halvparten av barna kommer fra barnebyens lokalsamfunnsprogram, og for dem er det spesielt viktig at barnehagen serverer varm lunsj og frukt før de blir hentet. Måltidene gjør at ungene slipper å gå sultne og har lettere for å lære og være med i leken.

Resultatene av satsningen på barnehage har vært synlige i noen år nå. Ungene som går ut av barnehagen gjør det veldig bra på skolen. Mange av dem er såpass skolemodne at de begynner rett i 1.klasse i stedet for 0. klasse. Mødrene som har småbarn og er omfattet av lokalsamfunnsprogrammet har kunnet fullført kursing og fått mulighet til å starte egen business eller bli en del av et kooperativ. Barnehagetilbudet har gjort at flesteparten av dem har klart å bli selvforsørgende i løpet av fire år. Alle de faste bidragsyterne i Hordaland og Akershus bidrar til at barnehagen er en stor suksess.