Ingen EU-penger til israelske våpenindustrien!

I et opprop krever en rekke europeiske fagforbund, organisasjoner og nettverk at EU stanser finansieringen av sikkerhetsindustriell forskningssamarbeid med Israel.

17.04.2018 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 17.04.2018

En av måtene israelske militære selskaper har fått tilgang til EU-finansiering er gjennom EU-programmet for forskning og innovasjon, Horizon 2020.  Forskningsfondet går til prosjekter med sivile formål, men forskningen blir også brukt av Israel i okkupasjonen og koloniseringen av de palestinske territorier og i militære angrep på Gaza.

Under en sesjon i EU-parlamentet i mars 2017 ble det påvist at to israelske våpenprodusenter har omgått reglene for deltakelse i Horizon 2020. Elbit Systems og statseide Israeli Aerospace Industries har fått finansiert militær forskning og inkludert produkter som er testet i okkuperte områder.

I juli 2017 publiserte 25 internasjonale juristeksperter en juridisk oppfatning av Horizon 2020 LAW TRAIN-prosjektet. LAW TRAIN har til mål å harmonisere og dele forhørsteknikker mellom landene, og er basert på samarbeid mellom israelsk politi og Sikkerhetsdepartement, europeisk politi, universiteter og private selskap. Rapporten konkluderte med at prosjektet bryter med internasjonal lov fordi Israel praktiserer tortur under forhør. Belgia og Portugal har trukket seg ut.

Fagforbundet har undertegnet oppropet.