Europeiske fagforbund krever at drapene i Gaza må få konsekvenser

stiftelsensor.jpg

European Trade Union Initiative for Justice in Palestine (ETUI), nettverket hvor Fagforbundet og en rekke andre europeiske fagforbund er med i, krevde i en uttalelse tidligere i denne uken at EU må på det sterkeste fordømme skyting av ubevæpnede palestinske sivile som deltar i “Great March for the Right to Return” nær grensen til Israel.

20.04.2018 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 02.05.2022

Hittil har 34 mennesker, der i blant flere journalister, blitt drept og over 1600 såret i demonstrasjonen som krever oppfyllelse av flyktningenes rett til retur i henhold til FNs generalforsamlings resolusjon 194 vedtatt i desember 1948.

Nettverket reagerer kraftig på Israels forsvarsminister, Avigdor Lieberman uttalelse om at "ingen i Gaza uskyldig" og utsagnet til Eli Hazan, talsmann for Likud-partiet at «De er alle, selv barna, legitime mål'».

De europeiske fagforbundene krever at EU avslutte handelsavtalen EU-Israel Association Agreement så lenge Israel nekter å respektere menneskerettighetene og folkeretten.

Les også:

LO fordømmer Israels angrep å demonstranter i Gaza