Lokal boikott av bosettervarer og tjenester lovlig

Statssekretær Audun Halvorsen

Statssekretær Audun Halvorsen (Foto: Sturlason/UD )

I følge NTB har Utenriksdepartementet i et brev til Fylkesmannen i Troms konkludert med at lokal boikott av israelske varer og tjenester fra Vestbredden er lovlig.

08.05.2018 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 08.05.2018

I slutten av 2016 vedtok bystyrene i Trondheim og Tromsø en slik lokal boikott. Statssekretær Audun Halvorsen (H) har vurdert vedtaket i Tromsø etter at Høyre, Frp og KrF klaget det inn for fylkesmannen.

I Bergen, Moss, Bodø og Kristiansand har lignende boikott-forslag vært oppe til diskusjon, uten å få flertallsstøtte. I Arendal ble boikotten satt på vent til de fikk høre UDs konklusjon.

Vaksdal kommunestyre har nettopp vedtatt å avstå fra å kjøpe varer og tjenester som har opprinnelse i israelske bosettinger på Vestbredden, og ber samtidig regjeringen og stortinget om å øke innsatsen for å fremme dialogløsning på konflikten mellom Israel og Palestina.

Israelske bosettinger på Vestbredden er ulovlige

FNs generalforsamling og sikkerhetsråd har fastslått i en rekke resolusjoner at bosettingene er ulovlige. Senest i desember i 2016 oppfordret FNs sikkerhetsrådet i resolusjon 2334 alle medlemslandene å differensiere mellom Israel og de okkuperte palestinske områdene.

I januar 2018 kom FNs høykommissær for menneskerettigheter (OHCHR) med en rapport som slår fast at det er umulig for selskaper som har virksomhet i eller er involvert i forretninger i bosettinger å kunne etterleve FNs veiledende prinsipper for menneskerettigheter og næringsliv (UNGP) og folkeretten.

Å frastå å handle varer og tjenester fra bosettingene, er å frastå i medvirkning i menneskerettighetsbrudd.