Ship to Gaza Norge vil bryte blokaden med egen båt

Fiskebåten Kårstein forlot Oslo i dag tidlig med kurs for Gaza.

Fiskebåten Kårstein forlot Oslo i dag tidlig med kurs for Gaza. (Foto: Ingunn Eriksen)

For første gang reiser en norsk båt i Freedom Flotilla til Gaza for å forsøke å bryte blokaden av Gaza. Fiskeskuta Kårstein med mannskap forlot Bergen 30. april og har vært innom Stord og Kristiansand før de ankom Oslo i går. Ship to Gaza med flere arrangerte stor fest med konsert og appeller.

11.05.2018 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 11.05.2018

Blant appellantene var Stein Guldbrandsen fra Fagforbundet. Guldbrandsen kjenner Gaza godt etter å ha besøkt Gaza regelmessig fra 2010.  Han la vekt på at Israel som okkupasjonsmakt forhindrer fiske innenfor de 20 nautiske milene som Osloavtalen fastslo skal være fiskerigrensen. Israel setter grensen til 12 mil, men reduserer den også i lange perioder helt ned til 6 mil. Fiskerne blir skutt på, fiskeredskaper blir ødelagt og båter konfiskert.  De samme utfordringer gjelder også for bønder nær den israelske grensen, også de risikerer å bli skutt på når de er ute for å vanne eller høste.  Israels blokade er ulovlig og strider med Israels forpliktelser etter internasjonal humanitær rett. Situasjonen er uakseptabel og det internasjonale samfunnet må gripe inn og rydde opp.Blokaden har innvirkning på hele Palestina

Blokaden må oppheves

Israel innførte blokade av Gazastripen i 2007 etter at Hamas vant valget. I årene blokaden har vart har Israel gjennomført tre militære angrep med store sivile tap og store materielle ødeleggelser. Befolkningen er uten strøm store deler av døgnet og 95 prosent av grunnvannet egner seg ikke som drikkevann. FN har varslet at området er ubeboelig i 2019.

Guldbrandsen fremhevet viktigheten av arbeidet Ship to Gaza gjør, både for å skape den nødvendige oppmerksomheten rundt blokaden og hvilken effekt den har for nærmere 2 millioner palestinere, men også hvordan okkupasjonsmakten bruker blokaden for å splitte Palestina i adskilte landterritorier og vanskeliggjør at palestineres kan stå samlet som et folk.

Internasjonal bevegelse mot blokaden

Den norske fiskebåten blir støttet av en rekke lokallag i LO-forbundene, og er en del av en internasjonal flåte.

Freedom Flotilla startet i 2008 og solidaritets- og fredsbevegelsen i en rekke land er involvert. I år deltar medlemmer fra organisasjoner i Canada, Hellas, Italia, Malaysia, New Zealand, Sverige, Sør-Afrika, Spania, Tyrkia, Australia og USA,

Fiskebåten Kårstein har ikke med seg hjelpesendinger som tidligere skip. Båten overrekkes som gave til fiskerne dersom de klarer å bryte blokaden.