Europeisk fagbevegelse krever at Europa bryter forbindelsene til okkupasjonen

Burma_nett.jpg

European Trade Unions Initiative for Justice in Palestine, et nettverk av 34 europeiske fagforbund og foreninger med til sammen 6 millioner medlemmer, mener at europeiske land og EU ikke oppfyller sin juridiske plikt til å holde Israel ansvarlig for brudd på folkeretten. Nettverket er spesielt bekymret for hvordan EU og europeiske myndigheter medvirker i Israels brudd på palestinske arbeidstakerrettigheter.

15.05.2018 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 15.05.2018

- EU og europeiske land kritiserer Israels okkupasjonspolitikk, men fortsetter å bidra politisk, økonomisk og militært til okkupasjonen, sier Barend Claessens fra ACV / CSC Brussels, koordinator for European Trade Union Initiative for Justice in Palestine i dag i en pressemelding.

Nettverket legger fram en rapport 18. mai i Barcelona på konferansen Second Trade Seminar - Justice for Palestine! som viser hvordan EU, europeiske myndigheter og selskaper undergraver anstendig arbeid og bryter palestinske arbeidstakerrettigheter.

Kravet om å bryte forbindelsene til den israelske okkupasjonen skjer samtidig som i alt 108 palestinere er blitt drept av israelske soldater i løpet av de siste 7 uker under protesten Great Return March i Gazas langs grensen til Israel. Antallet drepte inkludert elleve barn, to journalister, og to personer med funksjonshemninger. Rundt 4.000 mennesker har også blitt skadet, over 2000 av dem har skuddskader.

- Det internasjonale samfunns manglende tiltak for å sikre at Israel overholder folkeretten har gjort det mulig for Israel å fortsette sine utallige angrep mot palestinske sivile, blant annet de siste drapene til palestinerne i Gaza, med full straffrihet, sier Saif Abukeshek fra Intersindical Alternativa de Catalunya som er vertskap for konferansen.

Les mer om European Trade Unions Initiative for Justice in Palestine.

Fagforbundet er tilsluttet Nakba-markeringen: 70 år på flukt foran Storinget i dag, og markerer dagen med å flagge med det palestinske flagget.