Anja Renberg brenner for barnebyen og Afrika

Anja Renberg sprer entusiasme og stolthet over Fagforbundets SOS-barneby

Anja Renberg sprer entusiasme og stolthet over Fagforbundets SOS-barneby (Foto: OSA)

Oslo Sporveier Arbeiderforening (OSA) har fått ny barnebykontakt. Anja Renberg ble svært glad for å bli spurt. Hun har allerede blitt varm i trøya og har gått inn i vervet med stor iver og engasjement.

05.07.2018 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 05.07.2018

OSA har nylig avsluttet sitt 15 år lange engasjement i Kandalaksja i Murmansk hvor de har finansiert et SOS- familiehus. Nå har de startet en frisk vervekampanje for Fagforbundets SOS-barneby i Huambo. Det er nå 130 OSA-medlemmer som støtter barnebyen hver måned. Anja har ambisjoner om å få opp antallet og kan være godt fornøyd med resultatet av innkomne vervekuponger under Fagforbundsuka.

Anja er godt kjent med kontinentet Afrika som hun har besøkt en gang i året siden 2011.  Hun har reist under frivillighetens fane til flere afrikanske land. Å hjelpe mennesker og dyr i nød gir livet en ekstra mening. Hun har derfor stiftet sin egen liten hjelpeorganisasjon etter å ha møtt overlevende etter folkemordet i Rwanda, foreldreløse barn i Uganda og skolebarn uten skolebøker på Zanzibar.

Den nye barnebykontakten drifter OSAs barnebyside og skriver om barnebyen i OSA-sporet. Hun gleder seg til å få flere med på laget for å skape en langsiktig positiv endring i livene til rundt 2000 barn i Huambo.

OSA er den eneste fagforeningen i Fagforbundet som tok ansvar for et delprosjekt i Fagforbundets barneby.  I barnebyen står Oslo Sporveier Arbeiderforening navnet diskre på en av skoleveggene. Skolen har oppnådd et godt renommé og regnes som den beste i området. Fra å være en skole hvor elevene satt på gulvet eller hadde undervisning under et tre, har skolen blitt en moderne skole med bl.a. datarom, fysikkrom, bibliotek og dyktige lærere. Det går nå rundt 1520 elever på skolen.

- Det gjør noe med deg når du ser at støtten du gir når fram og går til noe nyttig som kan skape en stor forskjell for barna. Jeg er så stolt over Fagforbundet har sin egen barneby og OSA sin egen skole -  og at vi kan følge med på hva pengene går til. Vi ser at det hjelper! sier Anja Renberg.