ship-to-gazabaten-al-awda-kapret-i-internasjonalt-farvann

Ship to Gaza-båten Al Awda kapret i internasjonalt farvann

Den norske fiskebåten Kårstein, senere omdøpt til Al Awda, ble kapret av israelske marinestyrker på søndag.

Den norske fiskebåten Kårstein, senere omdøpt til Al Awda, ble kapret av israelske marinestyrker på søndag. (Foto: Youssef Sammour)

Mannskapet på den norske fiskebåten Kårstein, senere omdøpt til «Al Awda», ber folk om å legge press på norske myndigheter for at de skal ta affære.

29.07.2018 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 11.10.2018

Båten trosset den siste advarselen gitt fra den israelske marinen 56 nm fra Gazastripen og opprettholdt kommunikasjonen med marinen fram til den ble bordet i ett-to tiden i dag.  Israel påpeker seg retten til å stanse et hvert skip som forsøker å bryte blokaden ut fra begrunnelsen at de har rett til å beskytte israelske borgere.  Ship to Gaza har hele tiden fastholdt at formålet med forsøket å bryte blokaden er å sette søkelys på at blokaden er en folkerettsstridige kollektiv straff av Gazas befolkning. Fiskebåten skullel gis som gave til fiskerne, og i tillegg hadde båtene med seg enkelt medisinsk utstyr.

Norsk båt med deltakere fra mange nasjoner

Herman Reksten har vært kaptein på Al Awda. Ombord var det totalt 22 personer fra flere nasjoner. Fra Norge stilte blant annet  Jan Petter Hammervold og Gerd von der Lippe. SV-politiker og Fagforbundet-medlem Mikkel Grüner fra Danmark og bosatt i Bergen, har også vært med fra starten og har uttalt seg flere ganger i pressen under seilasen. Fagforbundet har støttet Ship to Gaza gjennom en årrekke, og Stein Guldbrandsen fra forbundets politiske ledelse var blant appellantene da båten ankom Oslo. 

Båtene skal selges 

En dom fra det israelske rettsvesenet har gitt en nyopprettet israelske NGO medhold i at båtene i flotillaen skal konfiskeres og selges til inntekt for terrorofre for Hamas, en familie som aldri har fått utbetalt idømt kompensasjon. Ship to Gaza Norge vil bruke norske og israelske advokater til å imøtegå kjennelsen. 

Protesterer

Utenriksdepartementet har tatt kontakt med israelske myndigheter for å undersøke hva som har hendt med båten og aktivistene.  Ship to Gaza har henvendt seg til UD med krav om tiltak for å få frigitt aktivistene og båten.  

Ship to Gaza Norge arrangeres demonstrasjon mot kapringen av båten og rettskjennelsen, i Oslo 30. juli kl. 17. utenfor Utenriksdepartementet.

Freedom Flotilla kom med en pressemelding rett etter kapringen som forteller mer om aksjonen. 

Les mer på Fagbladet som fulgte saken kontinuerlig. 

Den andre båten i flotillaen, svenske Freedom, forsøkte å bryte blokaden senere på kvelden. 

 

 

;
Hei, jeg heter Frøya. Hva kan jeg hjelpe med?