Fagforbundet Finnmark og Fagforbundet Agder vervet flest i februar

De to forbundregionene økt begge med 7 nye bidragsytere til Fagforbundets SOS-barneby, og er dermed årsaken til at det er nå over 5200 faste bidragsytere til barnebyen.

03.04.2020 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 03.04.2020

Agder-regionen har ansvar for to familiehus hvor det ene er Vest-Agder/Opplandhuset, mens Fagforbundet Finnmark har ansvar for Finnmarkshuset.

Alle barn må få mulighet til skolegang

Det bor nå syv barn i Finnmarkshuset. Alfred på 20 år flyttet ut i høst sammen med tre andre jevnaldrende gutter fra barnebyen.

– Jeg synes det er litt skummelt, men gleder meg veldig. Nå får jeg virkelig bruk for alt det jeg har lært hjemme! fortalte Alfred i september

Alfred går på 9. trinnet på Cambioteskolen samtidig som han går han på yrkesopplæring på mekanikk. Drømmer er å bli lærer, en drøm han har hatt i mange år. Han kan også tenke seg å bli dataingeniør.

– Utdanning er veldig viktig for å bli selvstendig og for å få framtidsmuligheter. I Angola er det mange som ikke har mulighet til å gå på skole fordi familien deres lever i fattigdom. Det må vi endre. Alle barn må få mulighet til skolegang, sa Alfred bestemt.

Mange bekker små i Finnmark

Fagforbundet Finnmark har nylig vedtatt handlingsplan for verving av faste bidragsytere til barnebyen. Finnmarkingene ønsker seg først og fremst flere støttespillere, men ser også at det vil monne godt på inntektene til barnebyen om flere bidragsyterne høyner bidraget sitt ørlite. Mange bekker små gjør en stor å.  I 2016 var det hele 436 alle bidragsytere som høynet bidraget sitt med 50 kroner, og mange av disse var bidragsytere i Fagforbundet Finnmark.  Det tyder på at regionstyret kan være på riktig spor om de setter gang en tilsvarende kampanje i regionen sin i 2020.

Det er mulig å høyne bidraget ved å ringe SOS-barnebyers giverservice på telefon 02210 eller 23 35 39 00.

Hele statistikken her.