Nytt gjennom­slag for hybrid­pensjon

Leder i Seksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet, Mette Henriksen Aas.

Leder i Seksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet, Mette Henriksen Aas. (Foto: Kjell Olufsen, Fagforbundet)

- Vi ser på det som en seier at flere arbeids­giver­organisasjoner omfavner hybrid­pensjon, sier forhandlingsleder Mette Henriksen Aas i Fagforbundets arbeidsutvalg.

28.04.2017 av Nils Fredrik Hansen
Sist oppdatert: 02.05.2017

Fagforbundet og Kirkens arbeidsgiverorganisasjon (KA) har laget en ny tariffavtale for organisasjoner i kirkelig sektor. Avtalen trer i kraft 1. januar 2018.

- Det er gledelig at nye pensjonsavtaler vi oppretter går rett på en hybridpensjon framfor en ren innskuddsbasert løsning, mener Mette Henriksen Aas. - Det er en stor seier for Fagforbundet fordi en hybridpensjon følger hovedkravene til Fagforbundet om at en pensjon skal vare livet ut og samt være kjønnsnøytral. Innskuddsbaserte løsninger møter ikke disse kravene.

Hvem omfattes av den nye avtalen?

Avtalen omfatter ansatte som jobber i virksomheter og organisasjoner knyttet til kirkefeltet. Eksempler er Institutt for kirke- religion- og livssynsforskning, Vestby frivillighetssentral og IKO forlag. Fagforbundets medlemmer som jobber i kirken, menighetsråd, kirkelige fellesråd eller kirkens barnehager er fortsatt omfattet den eksisterende avtalen med KA.

Hva er en hybridpensjon?

En hybridløsning for tjenestpensjon er en mellomløsning som er bedre for arbeidsgiver enn en ytelsespensjon og tryggere for de ansatte enn innskuddspensjon. Det er blant annet fordi hybridløsningen fortsatt er en kollektiv løsning som er livsvarig og slår ut likt for kvinner og menn.

Les mer om pensjon på Fagforbundets pensjonssider

I en ytelsesbasert tjenestepensjon har arbeidsgiver hele ansvaret for pensjonen. Den er dyr for arbeidsgiver blant annet fordi alle framtidig pensjonsforpliktelser må balanseføres med en gang.

En innskuddsbasert tjenestepensjon, som er vanlig i privat sektor, betyr at arbeidsgiver betaler inn penger til de ansattes pensjonskonto hos en pensjonsforvalter. Disse pengene settes gjerne i aksjer eller fond for å sikre høyest mulig avkastning på pengene - dermed blir pensjonsutbetalingene avhengig av hvordan aksjekurser og fond utvikler seg.

Problemet med innskuddspensjon er at den er tidsbegrensa og slår dårligere ut for kvinner enn for menn. Arbeidstakeren får også all risikoen og ansvaret for forvaltningen av pensjonskontoen sin.