Unngikk streik i staten

Svend Morten Voldsrud, AU-medlem.

Svend Morten Voldsrud, AU-medlem. (Foto: Fagforbundet)

Partene i statsoppgjøret aksepterte torsdag formiddag en skisse fra Riksmekleren. Dermed er streik avverget i staten.

24.05.2018 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 24.05.2018

- Vi er godt fornøyd med oppgjøret, sier Svend Morten Voldsrud i Fagforbundets arbeidsutvalg.

Han får støtte fra Egil André Aas, leder i LO Stat:

- Årets forhandlinger handlet mye om å bevare elementene i dagens hovedtariffavtale. Vi opplever et markert press mot både lønnssystem og opparbeidede rettigheter. Disse angrepene har vi nok en gang slått tilbake, sier Aas.

- Dette har vært et svært tøft oppgjør, og derfor er jeg tilfreds med at vi kom i mål med dette resultatet, legger han til.

Resultatet

• Totalramma er på 2,8 prosent. Det gis et generelt tillegg på 5100 kroner til og med lønnstrinn 47 og deretter 1,25 prosent til lønnstrinnene over. Dette gis fra 1. mai.

• Det er satt av 0,95 prosent til lokale forhandlinger, noe som utgjør ganske nøyaktig halvparten av disponibel ramme.

• Alternativene 1 og 2 fjernes fra lønnsrammene og nye alternativer 7 og 8 innføres. Slik vil flere grupper få ytterligere uttelling i år.

• Gjennomslag for økning i ulempetilleggene. Dette er tillegg som ikke har vært justert på lenge.

• For pensjonsgivende variable tillegg heves taket med kr 10.000 (fra 56.000 til 66.000).

• Andreårsklausul på pensjon: Gir åpning for å forhandle om de forhold som er viktig for opptjeningsgrunnlag for ny offentlig tjenestepensjon allerede ved mellomoppgjøret i 2019.

Roser troikaen

- Den lokale pottens andel av totalramma er fortsatt større enn vi ønsker oss, men vi skal være klar over at statens utgangspunkt lenge har vært at nærmest all lønnsdannelse skal skje lokalt. Det var der vi var da forhandlingene ble innledet. Nå blir det en viktig oppgave for våre lokale tillitsvalgte å ta kampen for sine medlemmer i de lokale forhandlingene, sier Aas.

Han skryter samtidig av samarbeidet med de andre i «Troikaen», som de kalles. YS Stat og Unio.

- Det at vi har klart å holde sammen i løpet av forhandlinger og mekling har vært viktig. Samhold gir styrke. Det tror jeg vi kan skrive under på, alle tre.

Protokoll fra meklingen