Enighet om ny energioverenskomst

Oss tillitsvalgte nr. 1, januar 2008

Oss tillitsvalgte nr. 1, januar 2008 (Foto: Fagforbundet)

Fagforbundet har medlemmer som går på denne avtalen og deltar i forhandlingene, sammen med El og IT- forbundet.

20.05.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 20.05.2016

EL og IT Forbundet og Energi Norge er kommet til enighet om en ny avtale om lønns- og arbeidsbetingelsene for ansatte i kraftbransjen. Fagforbundet har 419 medlemmer som går på denne avtalen.

For Fagforbundet er det rådgiver i forhandlingsenheten Karianne Hansen Heien som har deltatt i forhandlingene. Hun minner om at avtalen skal til uravstemning.

Tariffplakten til utdeling/opphenging på oppslagstavle her

– Jeg håper medlemmene vil delta i avstemninga. Samtlige vil få en sms om hvordan det skal foregå, sier rådgiver Hansen Heien.

Forhandlingsresultatet anbefales av et enstemmig forhandlingsutvalg. Uravstemning vil bli avholdt elektronisk i perioden 1. - 15. juni.

Resultatet

Oppgjøret gir en økning i minstelønnssatsene på 2,9 prosent, mens alle øvrige satser i overenskomsten økes med 5,8 prosent. Det meste av lønna skal forhandles lokalt. Disse forhandlingene skal gjennomføres så snart det sentrale oppgjøret er godkjent av medlemmene gjennom uravstemning.

Motpartens viktigste krav var en reduksjon av avspaseringsbestemmelsene i hjemmevakta.

– Dette kravet gjorde det krevende å forhandle om våre øvrige krav til overenskomsten, sier Bjørn Fornes, EL og IT Forbundets forhandlingsleder.

Det var viktig å sikre avspaseringsbestemmelsene i hjemmevakta, noe forhandlingsutvalget lyktes med. Forbundene hadde også andre krav, men de var det ikke mulig å få gjennom i årets forhandlinger.

– Resultatet var det beste vi kunne oppnå all den tid motparten krevde en reduksjon i vaktbestemmelsene for i det hele tatt å forhandle videre på øvrige krav. Vaktbestemmelsen var det høyest prioriterte kravet fra vår landstariffkonferanse, sier Fornes.

HER ER PROTOKOLLEN