Suksess med elektronisk uravstemning!

Illustrasjonsbilde uravstemning.

Illustrasjonsbilde uravstemning. (Foto: Fagforbundet)

Når uravstemninga i kommuneoppgjøret er avslutta og stemmene ferdig telt opp, viser tallene at deltakelsen er fordobla siden sist hovedoppgjør.

07.06.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 07.06.2016

Årsaken er at det er blitt mye enklere for medlemmene å stemme, også på sms og på nett. Inne i det første året med elektronisk uravstemning peker pilene oppover, registrerer en fornøyd leder av forhandlingsenheten, Unni Rasmussen.

– Ved forrige hovedoppgjør i 2014, var det 22 prosent av medlemmene som deltok i uravstemninga - i år var det hele 41 prosent som stemte over resultatet. Et klart flertall av disse sa ja til det fremforhandla resultatet, forteller Rasmussen.

Framgang på flere områder

Lønnsoppgjøret pågår fremdeles på noen områder, men av de som er avslutta, og hvor stemmene er telt opp, er det stor økning i antall avgitte stemmer.

– Ikke bare sparer vi miljøet ved å avstå fra å sende ut en bunke uravstemningsdokumenter til over 160 000 medlemmer, det styrker også demokratiet i organisasjonen ved at såpass mange deltar og sier sin mening om oppgjøret, sier Rasmussen.

Sier ja

I alle oppgjørene så langt i 2016, har Fagforbundet anbefalt resultatet, og medlemmene har sagt ja. De andre oppgjørene som hittil er avsluttet med uravstemning, er frisøravtalen (46 % oppslutning), Oslo Kommune (45 % oppslutning), bussbransjeavtalen NHO (45% oppslutning) og bussbransjeavtalen Spekter (56% oppslutning).

Se Fagbladet-sak: Ja til bussoppgjøret

Alle stemmer like viktig

Men det er altså fremdeles en mulighet å stemme på papir for den som ønsker det. Og det er fremdeles noen som velger å stemme på "gamlemåten". I KS-oppgjøret fikk Fagforbundet inn rundt 3000 stemmer på papir, av totalt drøye 65 000 stemmer.

– Vi legger til rette for at så mange som mulig får stemt, og alle stemmer er like viktige, sier Unni Rasmussen.

Se oversikt over oppgjørene som er ferdige, og hvilke som pågår