Mekling på overtid i energisektoren

Rådgiver Karianne Hansen Heien i Forhandlingsenheten i Fagforbundet og Sølvi Gjærdahl Thomassen fra kompetansesenteret i Stavanger representerer Fagforbundet i meklingen. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Meklingen for ansatte i kommunale og fylkeskommunale energiverk fortsetter på overtid. Følg med for oppdatert informasjon.

23.09.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 23.09.2016

Meklingen pågår fortsatt på overtid. Følg med i Fagforbundets kanaler for siste nytt!

Oppdatert 23.09 klokken 01:40.

Forhandlingene med KS Bedrift om lønns- og arbeidsbetingelser for ansatte i kommunale og fylkeskommunale energiverk endte med brudd. Meklingen er nå i gang, med frist for løsning i morgen.

Ble ikke enige ved forhandlinger i mai

Partene (KS Bedrift og EL og IT Forbundet, Fagforbundet, Delta, Maskinistforbundet, NITO og Tekna) ble ikke enige om en ny overenskomst ved forhandlingene i slutten av mai.

Uenigheten kan skrives tilbake til endringene i arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid som trådte i kraft 1. juni i fjor. Da ble omregningsfaktoren for hva du har krav på i avspasering for beredskapsvakter endret fra en hovedregel på 1:5 til 1:7. Det betyr at hver syvende time i en beredskapsvakt skal regnes som arbeidstid, mot hver femte før endringen, ifølge loven.

Viktig beredskap

Beredskapsvakta i energibransjen er en av de mest kritiske i samfunnet. Det er nødvendig med korte responstider, og både privatpersoner, bedrifter og sykehus er avhengige av at beredskapsvaktene rykker ut så fort som mulig ved strømbrudd.