Energistreiken trappet opp

Fra mandag 24. oktober er streiken i kommunale - og fylkeskommunale energiverk trappet kraftig opp.

24.10.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 25.10.2016

Streiken har nå inne i sin femte uke. Fagforbundet har sendt ut varsel om plassfratredelse for samtlige av våre medlemmer i de resterende virksomhetene som er omfattet av Energiavtalen med KS Bedrift. Det betyr at tolv nye virksomheter er rammet av streik.

EL og IT Forbundet tar også samtlige medlemmer i dette tariffområdet ut i streik.

Fra El og IT er totalt mer enn 1000 energimontører i 73 selskaper i streik fra og med arbeidstidens start i dag. Det betyr at nesten samtlige fylker i landet er rammet av streiken.

Lei av motviljen

Forhandlingsledelsen både i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen og El og IT-Forbundet, Bjørn Fornes, har nå sett seg lei på motpartens manglende vilje til å finne løsninger som kan få slutt på streiken.

Streiken var et faktum da todagers-meklingen mellom KS Bedrift og de ansattes organisasjoner Fagforbundet, EL og IT Forbundet, Delta, Maskinistforbundet, NITO og Tekna, brøt sammen på morgenkvisten den 23. september.

Arbeidsgiverne ønsker å redusere avspaseringsordningen for beredskapsvakter i energisektoren fra tre til to dager. Det betyr at de fleste, som har ti vakter i året på sju døgn i strekk, mister ti hviledager i året.