KS-oppgjøret: – Ber folk stemme ja i uravstemninga

Ber om å vise solidaritet: ? Vi er i en unik situasjon i år, så det var ikke mer å hente i årets lønnsoppgjør. Men det er lov å være skuffa, sier nestleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen. (Foto: Birgit Dannenberg)

– Når vi ber medlemmene stemme ja til kommuneoppgjøret er det fordi vi er i en unik situasjon i et år ingen vil ha i reprise. Dette er et solidaritetsoppgjør i ei vanskelig tid. Et ja til oppgjøret er en solidarisk handling, sier Odd Haldgeir Larsen.

23.09.2020 av Ellisiv Solskinnsbakk og Geirmund Jor
Sist oppdatert: 28.09.2020

Fra tidlige forventninger om en ramme opp mot fire prosent, førte veien gjennom koronakrisen til et resultat på 1,7 prosent i Fagforbundets største oppgjør. Nestleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen, forstår de medlemmene som gir uttrykk for skuffelse.

– I en økonomi preget av koronaviruset, hvor frontfagresultatet i industrien la knallharde føringer for forhandlingene, var det ikke mer å hente. Men det er lov å være skuffa, sier nestleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen.

Beholde arbeidsplasser

Larsen mener det har vært utrolig viktig at vi ikke risikerer at folk blir sagt opp fordi kommunene ikke har råd.

– Fagarbeidere har stått midt i kampen og de hadde fortjent så mye mer, men vi tar med oss de prioriteringene fra februar inn i framtidige oppgjør, understreker Larsen.

Stillinger uten særskilt krav til fagutdanning, fagarbeidere og fagarbeider med tilleggsutdanning og stillinger med krav om 3-årig høyskoleutdanning har alle fått 1400 kroner hver.

Han har noen tips til tillitsvalgte som skal formidle resultatet til medlemmene.

Tips til tillitsvalgte

• Først er det viktig at vi aksepterer medlemmenes frustrasjon. Ikke kom med unnskyldninger, men gi gode forklaringer.
  • Sett deg inn i forutsetningene for de økonomiske rammene.
  • Minn om at det er arbeidsplassene i privat og offentlig virksomhet som er viktigst på lengre sikt.
  • Du kan også ta kontakt med Fagforbundets kompetansesentre, de gir gode råd.

Nå skal resultatet ut på uravstemning og her spiller tillitsvalgte en nøkkelrolle. Uravstemninga går som før, elektronisk, med frist 15. oktober. Fagforbundet oppfordrer alle medlemmene til å delta!