Enighet i Energiavtale 1

Det ble enighet i oppgjøret i energiforhandlingene med KS Bedrift/Samfunnsbedriftene på overtid natt til 7. oktober. – Det har vært krevende, men vi fikk økt minstelønnen og innført et viktig likestillingstiltak, sier Geir Aasen, forhandlingsleder og forbundssekretær i El og IT.

08.10.2020 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 14.10.2020

Energiavtale 1 er hovedtariffavtalen som omfatter blant annet ansatte i energiselskapene ute i distriktene. EL og IT Forbundet ledet forhandlingene med KS Bedrift/Samfunnsbedriftene, og møtte sammen med Fagforbundet, Delta og Parat. For Fagforbundet omfatter avtalen omlag 50 medlemmer.

God økning av minstelønnsatsene

I snitt øker minstelønnssatsene med over 17 000 kroner, noe som kommer lærlinger og de lavtlønte til gode. – Med blant annet et generelt tillegg på 2500 kroner, med virkning fra 01. juli, er dette et resultat som de ansatte fortjener. Enten de jobber med å klatre i stolpene eller svarer telefonene på kundesentret, oppsummerer Aasen i en pressemelding  fra El og IT.

Trygg arbeidsplass for alle

Etter flere saker og varslinger om trakassering i energibransjen var det et mål for forhandlingene å trygge kvinners hverdag på arbeidsplassen. – Vi er veldig fornøyd med å ha fått inn et krav om at der det er behov for garderober og toaletter, skal disse være kjønnsdelte med egne innganger. Dette er et godt startpunkt for videre likestillingsarbeid i bransjen, sier Geir Aasen.

Protokoll

Vedlegg til protokoll