Danske aktivister tenner gnist

Dansk aktivist, Tina Hansen.

Dansk aktivist, Tina Hansen. (Foto: Nina Monsen)

– Hvis du står til halsen i dritt, kan du ikke bøye nakken! Grasrotaktivisme har banket rusten ut av dansk fagforening for sosialpedagoger.

03.12.2016 av Omstillingsenheten
Sist oppdatert: 13.12.2016

Tina Malene Hansen og Iben Andersen sparte ikke på kruttet da de holdt innledning for Fagforbundets tillitsvalgte på fagligpolitisk kurs i slutten av november.

De danske tillitsvalgte var på besøk for å fortelle hvordan grasrotaktivisme har banket rusten av fagforeningen deres, Landsforeningen for sosialpædagoger.

– Aktivisme gjør deg synlig. Det styrker organisasjonen og tiltrekker nye krefter, sa Hansen. Aktivisme verver nye medlemmer, ifølge danskene.

Pippi-kostyme på talerstolen

– Aktivisme gjør deg sterk som Pippi, fortsatte Andersen og snakker om alt fra markeringer med titusentalls mennesker til mindre lokale aksjoner med bare en håndfull involverte. Begge deler er effektivt. En gang fikk de med seg fem-seks medlemmer til å stille seg opp foran et lokalt rådhus i en dansk kommune.

Med gaffateip plastret over munnen delte de ut løpesedler som beskrev hvordan arbeidslivet i offentlig sektor blir mer autoritært.

Til sak mot Ryan Air

En annen aksjon gikk under slagordet: Hvis alle tjente like lite som de ansatte i Ryen Air, hadde ingen hatt råd til å fly. Dette var en støtteaksjon til fag-foreningene på Kastrup, som prote-sterte mot at de ikke fikk tillatelse til å aksjonere mot Ryan Air på flyplassen. Fagforeningene gikk til rettsak, og vant. Da valgte Ryan Air å trekke seg ut av Kastrup.

Mindre dejlig i Danmark

Hansen og Andersen advarte mot danske tilstander i Norge. I Danmark er det fagligpolitiske samarbeidet veldig svakt. Det betyr mindre makt til fagbevegelsen.

– Det betyr også at sosialdemokratene går mot høyre og velger nyliberale løsninger, avsluttet de danske aktivistene.

Valgkamp

De rundt 140 tillitsvalgte som var på Sørmarka fyrte seg opp til valgkamp med flere innledninger og diskusjoner. Mette Henriksen Aas (AU), Wegard Harsvik (LO) holdt innledning om LOs valgkamp, Trond Giske fra AP snakket om skolepolitikk og Kari Elisabeth Kaski (SV) holdt innledning om miljø- og klimakrisa. Skremmende meningsmål-inger rundt valgene i Frankrike og Tyskland, der ytterste høyre har stor støtte, og usikkerheten rundt hva Donald Trump som president vil bety for USA og verden, ble trukket fram av inn-lederne.

Asterix og Obelix

Gunn Karin Gjul, leder for samfunnsområdet i Fagforbundet, gjorde det klart at vi ikke lar oss knekke av de mørke skyene over Europa og USA.

– Uansett hva som skjer, om vi så skal bli den siste lille landsby i Gallia, skal vi vise at det fins et alternativ, nemlig den norske modellen, sa hun, til stor applaus fra en sal full av potensielle Asterixer og Obelixer.

– Vi er 355 000 medlemmer. Frp har 16 000. Vi har flere tillitsvalgte enn Frp har medlemmer. Hun pekte ut arbeid, velferd og fordeling som de viktigste sakene i valgkampen.

– Vi vil ha en regjering som jobber for å skaffe anstendig arbeid til alle, opprettholder velferdsstaten og bekjemper privatisering og fører en skattepolitikk som jevner ut ulikheter, avsluttet Gjul.