Organisering kan ta tid

Anu Kübar syntes det var fint å organisere seg og bli tillitsvalgt. Men minner oss om at ting tar tid. (Foto: Camilla Bendixen, Fagforbundet)

Språk, utdanning og arbeid er viktig for integreringen. Vi kan bidra som kollegaer, medmennesker og tillitsvalgte. Når folk er i jobb, kan vi organisere dem inn i et verdig arbeidsliv. Men, hva gjør vi når organisering ikke sees på som noe positivt?

11.03.2017 av Omstillingsenheten
Sist oppdatert: 14.03.2017

– I Estland var jeg bare organisert på papiret. Det var aldri noen opplevelse av makt i det å være organisert, forteller Anu Kübar, tidligere tillitsvalgt for Fagforbundet ved Introduksjonssenteret i Drammen kommune.

Hun er nå avdelingsleder ved et bofellesskap for mindreårige asylsøkere i samme kommune.

– Du må nesten være oppvokst i Skandinavia for at det skal føles naturlig å snakke med sjefen. Det sitter langt inne hos mange, sier hun.

Anu Kübar er lærerutdannet og begynte å jobbe i Norge i 2004. En dag på jobb møtte hun Fagforbundet og fikk spørsmål om å bli medlem og tillitsvalgt. For å forstå samfunnet, hadde hun allerede flere frivillige verv. Hun takket ja, men visste ikke hva hun gikk til, utover at det sikkert ville bli nyttig.

Snakk med de uorganiserte

Anu Kübar syntes det var fint å organisere seg og bli tillitsvalgt. Som tillitsvalgt har hun møtt ansatte med dårlige erfaringer med fagorganisering fra hjemlandet. De tror også at alle arbeidstakere har de samme rettighetene i Norge.

– Det er gjerne ikke før folk står i en arbeidskonflikt at de vil organisere seg. Det kan være problemer med stillingsstørrelser, lønn eller arbeidsoppgaver som gjør at de oppsøker tillitsvalgte, sier hun, og fortsetter.

– Da må vi være tydelige. Folk må enten organisere seg eller snakke med sjefen selv. Lønnsforhandlinger som Fagforbundet framforhandler kommer gjerne også de uorganiserte til gode. Men når det gjelder varslinger, oppsigelser og arbeidskonflikter, da kommer en ingen vei uten en tillitsvalgt, forklarer Kübar.

I sånne konflikter jobber Anu Kübar med å bygge tillit. Verving kommer enten før eller etter. I solidaritet delte hun gjerne informasjon, men var tydelig på at hun ikke kunne kjempe deres sak, siden de ikke var organiserte.

Vårt bidrag er solidaritet

Anu Kübar jobber nå med nyankomne flyktninger som ser seg over skulderen etter hemmelig politi, og lurer på hvem som kontrollerer samfunnet? Det er stor overgang for mange å begynne å stole på folk. Det kan ta tid. Kübar mener at den gode jobben som gjøres i kommunene blant flyktninger og innvandrere, er med på å bygge tillit til systemet og til Fagforbundet.

Jeg lover å stå på for deg!

Anu Kübar som tillitsvalgt tok raskt en prat med nyansatte for å finne ut om de var organiserte. Hun vet at folk flest er opptatt av fordelene som forsikringer, kurs- og utdanningsmuligheter, men tilhørighet og trygghet er også viktig.

– Man må forklare enkelt hva fordelene er. Som organisert kommer den tillitsvalgte til å representere deg, understreker hun.

Anu hadde alltid med seg innmeldingsblanketter.

– Som tillitsvalgt må du gjøre jobben og levere. Da er folk med, avslutter det engasjerte medlemmet fra Drammen.