Bruker alles kompetanse

Ordfører Jonny Greibesland og HTV i Fagforbundet Janne Slotte fra Songdalen kommune. (Foto: Camilla Bendixsen)

– Med kommunalt trepartssamarbeid får kommunen brukt kompetansen til alle parter; politikerne, administrasjonen og de an-satte, sa leder Mette Nord, da hun åpnet Fagforbundets konferanse om kommunalt trepartssamarbeid under Arendalsuka i august.

01.09.2017 av Omstilling
Sist oppdatert: 04.09.2017

Leif Moland, forsker på Fafo, la fram funn som viste at lokale prosjekter blir mer resultatrike av kommunalt trepartssamarbeid. Forbindelsen som skapes mellom det operative og det strategiske nivået gjør prosjektene mer gjennomførbare, ifølge hans nye rapport om effekten av kommunalt trepartssamarbeid.

– Politikerne, administrasjonen og de tillitsvalgte blir mer aktive og har flere treffpunkter. Flere har skoene på og flere sko er i bruk, sa Moland og la til at i kommunene er lokalt trepartssamarbeid et positivt ladet begrep.

Bekrefter funn

Tillitsvalgt Janne Slotte, og ordfører Johnny Greibesland, fra Songdalen kommune har brukt kommunalt trepartssamarbeid som verktøy i over 15 år. Erfaringene bekrefter funnene til Fafo.

– Trepartssamarbeid er framtidens måte å jobbe på i kommunal sektor, sa Greibesland. Ifølge ordføreren har politikerne lært mye om tjenesteproduksjonen i kommunen og hele kommunen har blitt mer kompetent gjennom trepartssamarbeidet.

Motiverte tillitsvalgte

Å bli ansett som en ressurs motiverer tillitsvalgte til å delta i utviklingen av tjenestene i kommunen, ifølge hovedtillitsvalgte Janne Slotte. Songdalen har spart flere millioner kroner på kommunalt trepartssamarbeid. Bare gjennom redusert sykefravær, sparte kommunen seks millioner kroner i året.

Når Songdalen skal slås sammen med Kristiansand og Søgne, er kommunalt trepartssamarbeid et av prinsippene for den nye storkommunen. I utlysningsteksten for rådmann i den nye kommunen, var det et krav at personen skal ha god kjennskap til trepartssamarbeid. På spørsmål fra salen om det er personavhengig om trepartssamarbeidet fungerer, svarte de fra Songdalen nei.

– De siste årene har vi ansatt ny rådmann og flere kommunalsjefer. Trepartssamarbeidet går fortsatt i riktig retning, sa Slotte.

Null privatisering

Slotte mener en annen fordel med trepartssamarbeidet er at det blir mindre konkurranseutsetting. Eller som i tilfellet Songdalen; kun kommunale tjenester.

– Konkurranseutsetting er ikke tema hos våre politikere, sa Slotte stolt.

Heltidskultur som tilsvarer stillingsprosent på 90 prosent er et av målene kommunen vil nå gjennom trepartssamarbeid. I dag ligger kommunen på 83 prosent, inkludert studenter og ansatte på kulturskolen.

– Vårt mest hårete mål er lik stillingsprosent for kvinner og menn, sa Slotte. I dag har kvinnene 81 og mennene 91 prosent gjennomsnittlig stillingsstørrelse.

– eg er stolt av å være hovedtillitsvalgt i et forbund som legger ned ressurser og engasjerer seg for å skape kommunalt trepartssamarbeid rundt i kommunene, avsluttet Slotte.