Hedmark: Tar transport av husholdningsavfall tilbake i egenregi

Helene Harsvik Skeibrok, leder av Fagforbundet Hedmark og Anders Kollman-Dæhlien, leder av Yrkessesjonen samferdsel og teknisk har jobba hardt for å få renovasjonen tibake til egen regi. (Foto: Fagforbundet)

Politisk påvirkning og aktiv bruk av media var viktige suksessfaktorer da Fagforbundet Hedmark gikk i spissen for å få renovasjonen tilbake i kommunal regi.

23.04.2018 av Omstillingsenheten
Sist oppdatert: 05.09.2018

To tillitsvalgte tok hele organisasjonen i bruk - og nådde målet! 18. september 2017 gikk RenoNorden konkurs. SIRKULA IKS (Ringsaker, Hamar, Stange, Løten) valgte å inngå en midlertidig kontrakt med Nortransport a/s, som hadde hatt kontrakten før RenoNorden tok over. Rett før påske 2018 vedtok representantskapet i SIRKULA IKS å overta transporten i egen regi.

Bak dette vedtaket ligger et stort stykke arbeid fra Fagforbundets side. Anders Kollmar-Dæhlien, leder Yrkesseksjon samferdsel og teknisk, Hedmark, sier at den siste måneden før vedtak var ekstremt intensiv. Han understreker at det likevel var det langsiktige arbeidet som har vært viktigst.

Politisk påvirkning

– Politisk påvirkning, og det fagligpolitiske samarbeidet har vært avgjørende. Vi har arbeidet systematisk og langsiktig sammen med Arbeiderpartiet og andre samarbeidspartier. Men vi har også arbeidet opp mot alle politiske partier som sitter i representantskapet. Høyre stemte for egenregi, forteller Anders Kollmar-Dæhlien.

– Det å snakke med politikere over tid er viktig, framhever Anders Kollmar-Dæhlien.

Brukte media for å lykkes

Han forteller videre at de også brukt media aktivt. De har fått på trykk flere leserinnlegg. SIRKULA-saken ble en stor mediasak i lokalpressen.

– Vi ble intervjuet flere ganger og fikk lov å kommentere saken i forkant av representantskapet, sier Kollmar-Dæhlien.

Helene Harsvik Skeibrok, leder i Fagforbundet Hedmark, er opptatt av at de tok hele organisasjonen i bruk. Alle fra plasstilisvalgte, lokale fagforeninger, forbundsregion og det sentrale støtteapparat.

Begge de tillitsvalgte er enige om at det å ha blitt synlige gjennom media har vært viktig. De legger også vekt på at strategien de valgte, og timingen de hadde for ulike utspill, stemte godt.

Hele organisasjonen er styrket

– I arbeidet for å sikre egenregi har forbundsregionen tatt i bruk store deler av sitt kontaktnett og dette har vært viktig for å nå målet, understreker Harsvik Skeibrok.

Kampen om SIRKULA IKS har styrket organisasjonen, vist fram Fagforbundet, og vi har utviklet tillitsvalgtsrollen.

– Det har vært en krevende prosess, sier Harsvik Skeibrok og Kollmar-Dælien.

Begge synes det også har vært morsom og lærerik.

– Vi er stolte over det vi har fått til og tror at våre erfaringer også kan komme andre til gode, sier de to tillitsvalgte fra Hedmark.